Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Jernbanens første TBM-kontrakt signert

Det var Wolfgang Lehner (f.v.) fra Strabag AG, Gunnar G. Løvas fra Jernbaneverket og Steinar Myhre fra Skanska Norge AS som signerte kontrakten. (Foto: Jernbaneverket)

Publisert: 07.05.2014 16:17. Sist endret: 08.05.2014 09:19.

- Vi ser frem til samarbeidet med JV Skanska Strabag om å innføre TBM-teknologien i norsk jernbane, sier assisterende jernbanedirektør, Gunnar G. Løvås.

  • Ett år med krav om kvinnegarderober: Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

  • Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner: - Vi kan ikke gjøre jobben alene

  • NTP-lekkasjene kommer tett

  • Innlegg: Kvinneperspektiv er god butikk for bransjen

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ett år med krav om kvinnegarderober: Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip
  • Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner: - Vi kan ikke gjøre jobben alene
  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Innlegg: Kvinneperspektiv er god butikk for bransjen
  • Entrack Utleie kjøper Xtraflex Maskinutleie
  • Kvinnedagen 2021: – Pandemien har kastet flomlys på kjønnsdelt arbeidsmarked
  • 31 konkurser i uke 9
  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Arbeidsfellesskapet JV Skanska Strabag består av Skanska Norge AS og østerriske Strabag AG. Kontrakten har en totalverdi på ca 1,3 milliarder kroner hvorav Skanskas andel utgjør ca 650 millioner kroner.

Det er Strabag som står for erfaringen med tunnelboremaskin fra tallrike TBM-prosjekter både i hjemlandet og internasjonalt. Skanska er kjent som en solid aktør i tunnelbransjen i Norge og har blant annet gjennomført mange av de større tunnelprosjektene på jernbanen i senere år.

JV Skanska Strabag gav tilbud på både tradisjonell sprenging og bruk av TBM, men det var altså tunnelboremaskinen som kom best ut totalt sett. For øvrig hadde begge tilbudene deres den laveste prisen sammenliknet med konkurrentene.

Fordelaktig med TBM

- Å bruke tunnelboremaskin har en rekke fordeler sammenliknet med konvensjonell sprenging. TBM-drift gir mindre forstyrrelser enn sprenging, noe som er gunstig med tanke på togtrafikken i den eksisterende tunnelen som er like i nærheten. Samtidig lager det mindre støy for omgivelsene. Tunnelboring gir også mindre sprekkdannelser enn andre drivemetoder, og vil dermed kunne øke tunnelens levetid og gi færre vannlekkasjer, heter det i en melding fra Jernbaneverket.

- Vi er veldig glad for å få lov til å gjennomføre det første tunnelprosjekt med tunnelboremaskin på 25 år i Norge. Vi har med oss en svært kompetent samarbeidspartner i Strabag, som har drevet over 1500 km med tunneler i hele verden. Jeg er derfor helt sikker på at dette banebrytende prosjektet innen norsk tunneldriving vil bli vellykket, forteller adm. direktør i Skanska Norge, Ståle Rød

Store dimensjoner

Nye Ulriken Tunnel vil gå parallelt med eksisterende tunnel fra Arna til Fløen i Bergen. Tunnelen er totalt 7,8 km lang. Ca 6,8 km skal drives ved hjelp av tunnelboremaskin mens den siste km vil drives med konvensjonell drift grunnet store og varierende tverrsnitt. Kontrakten omfatter også andre arbeider ute i dagsonen, som for eksempel forlengelse av en kulvert, nye jernbanebroer i Fløen og portaler.

Diameteren på tunnelen vil være rundt 9,3 meter, noe som gir et tverrsnitt på 68 kvadratmeter. Valg av type tunnelboremaskin er foreløpig ikke foretatt, men en maskin i denne størrelsesordenen vil være rundt 200 meter lang inkludert bakrigg og ha en totalvekt på 1.200 tonn.

Maskinen ankommer i deler og må monteres på anlegget over en periode på ca. fire måneder. Fra oppstart vil maskinen bruke ca. 18 måneder på å bore seg gjennom fjellet.

Kontrakten er en del av den store jernbaneutbyggingen dobbeltspor Arna-Bergen.

Byggestart er juni 2014 og prosjektet vil være ferdigstilt i sommeren 2021.

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel, Jernbane, Jernbaneverket, Skanska, Kontrakter
 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner:
- Vi kan ikke gjøre jobben alene

 

31 konkurser i uke 9

 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen