Foto: Utdanningsdirektoratet
Foto: Utdanningsdirektoratet

– Yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet

De nye lærerplanene for yrkesfag har gitt mer praktisk opplæring og forbereder elevene bedre til arbeidslivet, viser en ny rapport.

– Dette er del av en positiv trend vi ser for yrkesfagene, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

– Det er veldig positivt at endringene i læreplanene både faller i god jord hos lærere og øker motivasjonen til elevene, sier legger Rosenkvist til.

Utdanningsdirektoratet evaluerer endringene i yrkesfagopplæringen etter innføring av nye læreplaner og strukturendringer i utdanningen.

Direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet. Foto: Utdanningsdirektoratet
Direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet. Foto: Utdanningsdirektoratet

– De nye læreplanene er ambisiøse og setter store krav til elever, verksted og utstyr. Da er det godt å se at mange elever er mer motiverte, og at det er god sammenheng mellom hva elevene lærer og det de trenger ute i yrkeslivet, sier Rosenkvist.

Evalueringen viser også at skolene er mindre preget av teoriundervisning i klasserom.

Både lærere og elever er intervjuet i Utdanningsdirektoratets evaluering av fagfornyelsen. Over halvparten av elevene oppga at praksisen gjorde dem mer motivert til å fullføre videregående.

— Elevene trives når de er ute i bedrifter og får prøvd seg i det virkelige arbeidslivet. Vi ser at det å være en del av et yrkesfellesskap er viktig for motivasjonen, sier Rosenkvist i meldingen.

Utdanningsdirektoratets nyeste rapport er en del av en større evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag, som ble innført fra høsten 2020. Evalueringen pågår samtidig som reformen gjennomføres i skoler og bedrifter, og avsluttes i 2025.

— Det er viktig for oss å følge med på implementeringen av læreplanene, slik at rammene for undervisningen kan forbedres og tilpasses. På den måten kan vi sikre at opplæringen blir så god som mulig for elever og lærlinger fremover. En viktig suksessfaktor har vært å utvikle innholdet i læreplanene i tett samarbeid med partene i arbeidslivet sier Rosenkvist.

— At yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet er en del av et større bilde vi ser, med en positiv utvikling for yrkesfagene, sier Rosenkvist.

— Med et lite unntak for helsefag, er det flere som både søker seg til og som gjennomfører yrkesfagutdanning. Det er stadig flere bedrifter som ønsker å ta imot lærlinger og aldri har så mange inngått lærekontrakter som i 2022, sier han.

Ny statistikk viser at nesten 83 prosent av de som bestod fag- eller svenneprøven i 2021 og 2022 er i jobb ett år etter avslutta utdanning. Aller best har det gått for de som har tatt bygg- og anleggsteknikk.

Antallet nyutdannede fagarbeidere som er i arbeid etter ett år har økt med om lag 7.800 personer, eller mer enn tre prosentpoeng på seks år.