I 2013 foreslo Statens vegvesen å forby bruk av cortenstål til bruk i bærende konstruksjoner. Det er samme materiale som er brukt i Tretten bru. skriver Teknisk Ukeblad (TU). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

I 2013 foreslo Statens vegvesen å forby bruk av cortenstål til bruk i bærende konstruksjoner. Det er samme materiale som er brukt i Tretten bru. skriver Teknisk Ukeblad (TU). Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Vegvesenet vurderte forbud mot stålet som ble brukt på Tretten bru

Statens vegvesen vurderte forbud mot cortenstål i bruer i 2013. Det er samme ståltype som ble brukt på Tretten bru, som kollapset for to uker siden.

Tretten bru på fylkesvei 254 i Øyer kommune, gikk over Gudbrandsdalslågen og E6, men kollapset 15. august.

I denne brua er det brukt cortenstål i tverrbærere, stag og rekkverk. Men i utkastet til ny veihåndbok i 2013 foreslo Statens vegvesen å forby bruk av materialet til bruk i bærende konstruksjoner, skriver Teknisk Ukeblad (TU).

Formuleringen er nå endret til at bruk av cortenstål, som også kalles rusttregt stål, i bærende konstruksjoner må avklares ved teknisk kontroll av konseptet før oppstart av prosjekteringen. Det har vært varierende formuleringer i veihåndboken for bruk av cortenstål de siste årene, men felles for alle har vært en tydelig forsiktighet rundt bruken av materialet.

Vegdirektoratet ønsker ikke å svare på spørsmål fra TU om hvorfor de vurderte bruken av rusttregt stål i bærende konstruksjoner eller på hvorfor dette ikke ble gjennomført.

– Må legge kortene på bordet

Norges Automobil-Forbund (Naf) har tidligere stilt spørsmål ved om kontrollen av bruene har vært god nok, påpeker pressesjef Ingunn Handgard i Naf.

– Både Statens vegvesen og andre aktører må legge alle kortene på bordet i granskningen slik at dette ikke kan skje igjen, skriver Handgard i en uttalelse.

– Dersom det er riktig at innvendinger mot dette materialet nå er skjøvet under teppet, så venter vi en begrunnelse for det, skriver hun videre.

Ukjent årsak

Det var tidlig om morgenen mandag 15. august at Tretten bru plutselig kollapset. En lastebil og en personbil befant seg på brua da den kollapset, men ingen personer ble fysisk skadd.

Det er fortsatt uklart hvorfor brua kollapset.

I etterkant har 14 bruer med lignende konstruksjon blitt stengt i påvente av at årsaken til brukollapsen på Tretten blir klar.

Vegvesenet er snart ferdig med spesialinspeksjonene av bruene som ble stengt etter brukollapsen. Vegvesenet håper at de første bruene kan åpnes i løpet av denne uka.