Avinor vil øke flyfrakten
Avinor vil kartlegge flyfraktens betydning for norsk nærings- og samfunnsliv og utvikle en strategi for framtidige utvikling.
For Norge utgjør flyfrakt totalt 7 prosent av import- og 5 prosent av eksportverdi, men kun 0,1 prosent av import- og eksportvolumet.
-Utredningsarbeidet vi nå setter i gang skal kartlegge flyfraktens betydning for Norge og oss et godt faktagrunnlag som Avinor igjen kan bruke for å tilrettelegge for økt flyfrakt der det er marked for det, sier strategidirektør Jon Sjølander.
Han håper at utredningen vil identifisere hvilke flaskehalser som eksisterer i dag, og hvilke markedsutviklende tiltak som vil være mest treffsikre.
-Og vi kommer til å bruke mye tid på å hente inn synspunkter fra bransjen gjennom etableringen av en referansegruppe hvor vi ønsker forskjellige aktører velkommen, sier Sjølander.
Flere fordeler
Prosjektleder og seniorrådgiver i Avinor, Jon Inge Lian, peker på at flyfrakt har flere konkurransefortrinn:
-Tiden ved lange transporter er den viktigste, men også høy kvalitet på tjenesten, leveringssikkerhet og at varene er enkle å spore for leverandører og kunder, sier Lian.
Samtidig peker Lian på at god logistikk krever et omfattende rutenett globalt og en høy frekvens.
Forsiktig optimisme
-Vi må ha realistiske ambisjoner, og markedet i Norge er nok for lite til at vi kan bli et knutepunkt for flyfrakt. Men på enkelte ruter er det nok muligheter for volumøkninger. Her kan vi bidra positivt ved å fjerne eventuelle flaskehalser som er knyttet til infrastruktur, arealer, avgifter, åpningstider og security for å nevne noen påvirkningsfaktorer, sier Lian.
Lavkostselskaper og flytting av oljeindustrien
Blant de strukturelle faktorene som kan komme til å påvirke utviklingen innenfor flyfrakt de neste årene er framveksten av lavkostselskaper, økt netthandel og forskyvning av oljeaktiviteter nordover.
Presis på miljø
Sivil flytrafikk i Norge står for litt over 2 prosent av de menneskeskapte klimautslippene i Norge, og utredningen vil ta med seg miljøperspektivet i de vurderingene man gjør rundt flyfrakt i Norge.
-Flyfrakt går enten i buken på et passasjerfly eller i egne fraktfly. Hvis vi snakker om gods på passasjerfly, er det viktig at ikke CO2-utslippet telles to ganger; én gang for godset og én gang for passasjerene som er med. Da ender man opp med et lite troverdig regnestykke, sier Lian.
Utredningsarbeidet starter i mars og skal være gjennomført i september i år.