Fra venstre: Petter Vistnes, administrerende direktør i Agaia , Harald Nikolaisen, administrerende direktør Statsbygg, Olav Hovland, samspillsleder for Statsbygg K205 byrom, sikring og infrastruktur, Fridtjof Myhrene, prosjektleder Agaia , og Knut Jørgensen, prosjektdirektør for Statsbygg nytt regjeringskvartal.
Fra venstre: Petter Vistnes, administrerende direktør i Agaia , Harald Nikolaisen, administrerende direktør Statsbygg, Olav Hovland, samspillsleder for Statsbygg K205 byrom, sikring og infrastruktur, Fridtjof Myhrene, prosjektleder Agaia , og Knut Jørgensen, prosjektdirektør for Statsbygg nytt regjeringskvartal.Foto: Agaia.

Statsbygg og Agaia signerte gjennomføringsavtale til 950 millioner ved regjeringskvartalet

Etter inngåelsen av samspillavtalen mellom Agaia og Statsbygg i 2020, har partene nå prosjektert og planlagt gjennomføringen av entreprisen. En gjennomføringsavtale verdt 950 millioner kroner er inngått og arbeidene har startet.

– Jeg er imponert over arbeidet som er lagt ned i samspillsfase 1. Dette er en utfordrende entreprise med svært mange grensesnitt. Samspillsgruppen har identifisert utfordringene og kommet frem til løsninger som skal sikre at prosjektets felles mål oppnås. Våre ihuga medarbeidere gleder seg til å sette spaden i jorden og komme i gang med byggearbeidene,sier administrerende direktør Petter Vistnes i Agaia, i en melding fra selskapet.

Entreprise K205 omfatter 1. byggetrinn av byrom i nytt regjeringskvartal med sikringsanlegg og infrastruktur tilhørende sikringsanleggene og tekniske anlegg for regjeringskvartalet, Oslo kommune og private aktører, opplyser Agaia.

Totalt areal for perimeterområdene er ca. 11.500 kvadratmeter og for plassene og Akersgata cirka 17.500 kvadratmeter. Totalt areal byrom og gater er på cirka 34.000 kvadratmeter, ifølge Agaia.

Byggearbeidene har en kontraktsverdi på cirka 950 millioner kroner inklusive moms, og er planlagt ferdigstilt i 2025. Totalentreprisen med samspill gjennomføres med åpen bok og målpris med insentiver, skriver Agaia i meldingen.