Illustrasjonsfoto

- Produktdata gir konkurransekraft

- Henger du ikke med på digitaliseringen i byggenæringen mister du salg og kontrakter, sier markedssjef Ann-Kristin Schram i Norsk Byggtjeneste AS.

Hun ser nå frem til å ta imot deltakerne på NOBB-konferansen neste uke.

- Produktinformasjon er konkurransekraft og årets konferanse tar tak i behovene i verdikjeden, legger hun til.

De har blant annet invitert Silvija Seres til å utfordre byggebransjen på bærekraft.

– Få har satset på bærekraft på en måte som virkelig har kostet dem. Jeg tenker litt sånn som Stormberg og Patagonia har jobbet med bærekraft innenfor klesbransjen, sier Silvija Seres, teknologiekspert, matematiker og bedriftsrådgiver.

Statsbygg vil forklare hvorfor de krever en digital tvilling for alle nye prosjekter som får tilslag fra dem.

– Vi som byggherre må være ambisiøse og tørre å stille krav, sier Anett Andreassen, fungerende prosjektdirektør i Digibygg. Statsbygg har blant annet begynt å stille krav om papirløse byggeplasser fra i høst.

– Digitalisering av produktinformasjon, det å skape de digitale tvillingene av produktene du leverer, er helt avgjørende for å overleve i morgendagens konkurranse, mener Einar Augedal, daglig leder i Bluestone PIM.

Konferansen går av stabelen i Oslo 18.-19. oktober.