Norsk reiselivsbransje i medvind

Oppgangstidene fortsetter for norsk reiselivsbransje, viser nye tall. Norge blir en stadig mer populær kurs- og konferansedestinasjon.

I løpet av de 11 første månedene i 2006 hadde norske hoteller totalt 16,8 millioner overnattinger, dette tilsvarer en fire prosent økning fra året før, viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). November alene økte med hele sju prosent fra 2005. Mye av den årlige veksten har skjedd innenfor såkalte yrkesovernattinger og overnattinger i forbindelse med kurs og konferanser. Jobber bedre sammen Vi ser en tydelig økende interesse for Norge som kurs- og konferansedestinasjon, både blant utenlandske og norske selskaper. Dette skyldes i stor grad at norske aktører har blitt flinkere til å samarbeide ut mot markedet, sier Audun Pettersen, seniorrådgiver i Innovasjon Norge. Han har jobbet i reiselivsbransjen i en årrekke, og kan fortelle at det har skjedd en stor utvikling. Det stilles i dag langt større krav til at aktørene er profesjonelle. Den positive utviklingen til kurs- og konferansemarkedet er et resultat av gode tider, og det er derfor viktig at aktørene nå griper sjansen, sier Pettersen. Aktive opplevelser Torsdag 11. januar starter den årlige messen Reiseliv på Norges Varemesse i Lillestrøm. Messen varer i fire dager og brer seg over 22 500 kvadratmeter. Det er ventet over 10 000 fagbesøkende i løpet av torsdag og første halvdel av fredagen, i tillegg til vanlig publikum resten av helgen. Den norske delen av messen har økt betraktelig i løpet av de siste årene. Stadig flere norske bedrifter benytter seg av Norge for å ta med sine ansatte på kurs og konferanser, sier Hege M. Førshaug, markeds- og informasjonskonsulent ved Norges Varemesse. Fordi nordmenn i dag reiser mer utenlands på fritiden, mener Frøshaug at arbeidsgivere har mye å vinne på å tilby unike norske opplevelser til sine ansatte. I Norge er vi spesielt gode på aktive opplevelser, noe som egner seg svært godt for såkalte events og teambuilding. For eksempel er spekkhoggersafari i Tysfjord et eventyr de fleste sent vil glemme, sier hun. Til Svalbard på kurs Svalbard er en av turist- og kursdestinasjonene som vinner på å tilby eksotiske og særegne opplevelser. Svalbard er etter min mening en genial destinasjon for kurs- og gruppereiser. Bare det å ha vært på Svalbard sammen gir en spesiell tilhørighet. De 14-15 operatørene samarbeider langt på vei for å kunne tilby besøkende de beste produktene, sier Tove Eliassen, reiselivssjef for Svalbard. Hun forteller at besøk i isgrotter, hundesledetur, snøskuterkjøring, brevandring og kajakkpadling er noen av aktivitetene som er populære hos øyas besøkende. Siden Svalbard ble åpnet for turister i 1992 har markedet for kurs- og konferansegrupper vært økende. I dag kommer omtrent 20 prosent av de besøkende fra dette segmentet. Ofte kommer gruppene utenfor hovedsesongene, da prisene er lavere og naturen er på sitt vakreste, sier Eliassen