Klaus Sonstad i samtale med administrerende direktør Kjell Paulsrud og økonomi- og IT-direktør Fredrik Hagen, i et Neumann-tilpasset studio for anledningen. Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)Prosjektleder Gard Mortensen fra VIERLIVE sammen med Neumann-teamet som var med i studio. Fra venstre: Gard Mortensen (prosjektleder fra VIERLIVE), Fredrik Hagen (økonomi- og it-direktør), Gøril Solheim (prosjektleder/redaksjon), Anders Gløersen (HR-direktør), Lars Ivar Tveten (kommersiell direktør) og Kjell Paulsrud (administrerende direktør). Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)Fra Green room – og Klaus Sonstad som tester teknikken like før sending. Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)Lydtest i Tromsø ved regionsdirektør i nord, Nils Harald Thorbjørnsen. Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)Teknikkrommet med kvalifisert personell fra Trippel-M. Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)Stemningsrapport fra Servicekontoret som hadde «kontorfest» i anledning kjedesamlingen og her deltok interaktivt i konkurransen «Lyden av Neumann». Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)Stemningsrapport direkte fra Bjarte Øie i Kristiansand etter kåring som «Årets all star team. Foto: Neumann Bygg (Gøril Solheim/Linda Heuch)

Neumann Bygg gjennomførte heldigital kjedesamling

Neumann Bygg gjennomførte fredag en heldigital kjedesamling for og med sine medarbeidere rundt i landet. - Så vidt vi vet er det ingen i byggevarebransjen som har gjennomført en heldigital kjedesamling tidligere, sier Kjell Paulsrud, administrerende direktør hos Neumann Bygg AS.

- Vi har vurdert konseptet tidligere, men i disse koronatider så ble det digitale formatet enda mer relevant å ta i bruk for å bygge lagfølelse når det ikke lot seg gjennomføre å samle Neumann-teamet vårt fysisk. I tillegg har vi gode samarbeidspartnere som har jobbet med alternative konsepter for å samle menneskene digitalt, sier Paulsrud i en pressemelding.

Kjedesamlingen var lagt opp til et 90 minutter langt interaktivt tv-show, med direktesending fra studio iblandet forhåndsinnspilte innslag fra varehusene rundt i Norge og besøk på servicekontoret på Kolbotn. Intervjuer i studio med ledelsen i Neumann stod Klaus Sonstad for. Her ble det samtaler om året som gikk og mål for året som kommer.

- Samtalene var ispedd innslag med konkurranser mellom varehusene, forhåndsinnspilt tulleringing der fagfolket ble utsatt for noen nokså spesielle kundehenvendelser, et par humoristiske musikkinnslag og stadige stemningsrapporter fra varehusene. Strømmeløsningen har også en chat-funksjon som gir rom for interaksjon med varehusene underveis i programmet. Varehusene hadde organisert sine samlinger lokalt, med storskjerm, mat og drikke. Slik fikk alle en lokaltilpasset samling i hvert varehus når en storsamling ikke lot seg gjennomføre i år, skriver Neumann i meldingen.

Vårt reklamebyrå Willy Nikkers kom til oss med løsningen, konseptet Vierlive, som er en streamingplattform utviklet spesielt for norsk kulturstrømming i kjølvannet av Covid-19-situasjonen. Med denne løsningen etablert ble det enkelt for Vierlives prosjektleder Gard Mortensen å hjelpe oss å skalere løsningen for å lage et direktesendt Neumann-show. På denne måten fikk vi muligheten til å «samles» uten å samles, samt få presentert våre viktigste satsninger og mål for det kommende året, som for oss starter 1. august. Disse samlingene gjennomfører vi først og fremst for å styrke samhandling og dialog mellom servicekontor og varehus, og mellom varehusene, og for å bli enige om veien videre, sier Paulsrud videre.

Neumann har etablert tradisjonen om å dele ut heder og ære til varehusene for oppnådde resultater – og hadde i den forbindelse også direktesendinger med filmteam ute i to av varehusene som mottok sine priser.

- Neumann Kristiansand fikk prisen «Årets all star team» for sitt målrettede arbeid med kundemøtet - mens Neumann Tromsø ble kåret til «Årets varehus» for full klaff på alle målekriterier samlet. Direktesendte takketaler og stemningsrapporter fra vinnerne ble dermed også mulig, skriver selskapet.

- Digital kjedesamling er selvsagt ikke førstevalget når vi ønsker å samle menneskene i Neumann. Men som et alternativ til fysisk samling i år fungerte dette helt supert. Det digitale formatet i kombinasjon med livesendinger fra varehusene, forhåndsopptak og chatfunksjonen som ble hyppig benyttet gjør at vi sitter igjen med en god følelse for at de viktige budskapene våre nådde ut og at varehusene også fikk noe ut av dette. Vi ser nå på muligheten for å benytte samme løsning til andre interne møtepunkter, for eksempel i opplæringsøyemed. Vi har nå et skalerbart opplegg vi kan videreutvikle og tilpasse til ulike behov, sier Paulsrud.