Menneskelig feil trolig årsak til datainnbrudd hos Norkart

Dataagrepet mot Norkart, som leverer IT-systemer for kart- og eiendomsinformasjon, skjedde trolig etter en menneskelig feil, skriver Aftenposten.

Angrepet, som var rettet mot søketjenesten, ble avdekket 5. mai, opplyser selskapet i en pressemelding. Søketjenesten ble umiddelbart stengt, og sårbarheten ble utbedret samme dag.

Persondata for opp til 3,3 millioner nordmenn kan likevel være stjålet. Det er snakk om informasjon som navn, adresse og fødselsnummer. Det gjelder ikke folk på skjult adresse eller skjermede bygg. Dataangrepet er politianmeldt.

Tyvene brukte en vei inn til systemet som ikke skulle vært der, skriver Aftenposten. I brannmuren, sikkerhetssystemet, var det en åpen port. Direktør Leif Arne Brandsæter i Norkart sier at de er «ganske sikre» på at tyvene brukte den åpne porten.

– Det skyldes trolig en menneskelig feil da denne tjenesten ble satt opp. Og vi er tydelig på at vi nå har en jobb å gjøre med å gjennomgå rutinene våre. Vi må sikre at slike feil ikke skjer, sier Brandsæter til avisen.

Selskapet opplyste tidligere torsdag at det ikke er noen tegn på at opplysningene er forsøkt misbrukt, men alle som er eiere eller festere ble bedt om å være ekstra årvåkne når det gjelder forsøk på svindel.

– Et godt råd er å sperre seg for sjekk av kredittopplysninger og følge med på hva som skjer i postkassen din, sa Brandsæter til NRK.