Kalager blir sjef for Follobane-tunnelen

Anne Kathrine Kalager har tatt over som prosjektleder for Follobanens lange tunnel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Anne Katrine Kalager.

Geologen fra Tønsberg skal lede arbeidet med brorparten av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel. Har arbeidet med prosjektet siden 2007.

Fire, store tunnelboremaskiner skal drive Follobanens tunnel inne i Ekebergåsen. På anleggsområdet på Åsland er det nå stor aktivitet med forberedende arbeider. En atkomst-tunell sprenges ut. Mer enn 100 meter tunnel er unnagjort. Inn gjennom denne atkomsttunellen skal maskiner og arbeidsfolk fraktes for å lage de to atskilte tunnelløpene – et mot Oslo og et mot kollektivknutepunktet nye Ski stasjon.

Når det gjelder tunnelentreprisene, arbeidet JBV og Kalager i et par år med analyser og utredninger for å dokumentere at det var riktig for Jernbaneverket å gå nye veier når det gjelder valg av tunnelkonsept. I stedet for å velge ett stort dobbeltsporet løp, slik JBV har hatt tradisjon for, skal de legge Follobanens to spor i to separate tunnelløp.

Kalager er utdannet geolog fra Universitet i Oslo og arbeidet først en kort periode i oljebransjen, før hun begynte i NSB i 1987. Hun har arbeidet med flere av Norges største prosjekter som dobbeltspor Ski-Moss, nye Nationaltheatret stasjon, dobbeltspor mellom Sandvika-Asker og Lysaker-Sandvika.

Hun har vært prosjektansvarlig og prosjektsjef for planleggingen av Follobanen og senere assisterende prosjektdirektør, før hun nå har tatt over som prosjektleder for det som blir Nordens lengste jernbanetunnel.

Powered by Labrador CMS