På bildet: Henning Nyvoll, Liebherr, Renate Nedregård, Klimapartner Vestland, byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke (i gravemaskinen), daglig leder Sigurd Boasson i Svein Boasson, Kjetil Stand Solheim, BKK Mobilitet og maskinkjører Joakim Flagtvedt.

På bildet: Henning Nyvoll, Liebherr, Renate Nedregård, Klimapartner Vestland, byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke (i gravemaskinen), daglig leder Sigurd Boasson i Svein Boasson, Kjetil Stand Solheim, BKK Mobilitet og maskinkjører Joakim Flagtvedt.

Grønn anleggsstart i Nygårdsparken

Mandag gikk grabben i jorda for anleggsstart på Nygårdsparken i Bergen. Den historiske parken skal rustes opp, og til arbeidet har anleggsgartner Svein Boasson anskaffet en gravemaskin som er «født elektrisk».

Det var Bergen kommunes byråd for klima, miljø og byutvikling – Thor Haakon Bakke (MDG) som fikk æren av sitte bak spakene i Vestlandets største elektriske gravemaskin da anleggsstart ble markert mandag klokken 12.

Det er anleggsgartner Svein Boasson AS som har fått kontrakten verdt cirka 30 millioner kroner, og arbeidet skal ta cirka ett år.

Maskinen er en av de aller første elektriske maskinene i Norge som er fabrikkprodusert som elektrisk maskin. Den er bygget som EL-industrimaskin, og så er den bygget om på fabrikken i Tyskland til en vanlig gravemaskin, sier daglig leder Sigurd Boasson til Byggeindustrien.

Han opplyser at Enova har bidratt med støtte til innkjøp av maskinen, mens kraftselskapet BKK med underleverandører leverer strøm til maskinen gjennom et større Enova-prosjekt.

Denne ombyggingen gjør maskinen til den første i verden i sitt slag. Det har tatt den tiden det har tatt, men vi har klart å komme i mål, sier Henning Nyvoll fra produsenten Liebherr – og legger til at dette også var nytt for fabrikken.

Bergen kommunes byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke (MDG) fikk æren av å ta det første gravetaket i Nygårdsparken.
Bergen kommunes byråd for klima, miljø og byutvikling Thor Haakon Bakke (MDG) fikk æren av å ta det første gravetaket i Nygårdsparken.

Boasson peker på at det har kommet mange elektriske gravemaskiner på markedet de siste årene, men at maskinen som skal brukes i Nygårdsparken er «født elektrisk».

Den er bygget som en elektrisk maskin helt fra starten, og er ikke en ombygget fossil maskin slik som veldig mange andre er. Vi har jobbet ett års tid med å få maskinen på plass, da det opprinnelig er en industrimaskin. Nå er den bygget om til anleggsmaskin, for anleggsarbeid, sier han.

Gravemaskinen er avhengig av kontinuerlig tilførsel av strøm på 400 volt. I Nygårdsparken er dette løst ved å koble den til høyspentanlegget via et strømskap med omformer, opplyser Boasson.

Det var ikke et krav fra Bergen kommune at vi skulle ha nullutslipp på dette prosjektet, men noe vi gjør på eget initiativ gjennom vårt klimaengasjement i bedriften og i Klimapartner, sier han.

Anleggsgartnermesteren opplyser at innkjøpsprisen på denne maskinen er rundt femti prosent høyere enn en sammenlignbar vanlig dieselmaskin.

De ombygde maskinene som selges er rundt 3,5 ganger dyrere. Med støtte fra Enova på 50 prosent av ekstrakostnadene er investeringen overkommelig, sier Boasson.

– Kunne dere anskaffet denne maskinen uten Enova-støtten?

– Det kunne vi muligens gjort, men den støtten gjør at totaløkonomien blir bedre. Vi er også kommet med i Enova-prosjektet til BKK, Bravida og Cramo slik at mye kunnskap er kommet oss til gode i denne prosessen.

Boasson peker på at det fremdeles er en kostbar investering, men at man må se på hva den gir på sikt.

– Her investerer vi også i kunnskap, i fremtiden og økt egen konkurransekraft. Bergen kommune har et vedtatt mål om at alle større bygg- og anleggsplasser skal være nullutslipps fra 1. januar 2025. Det vil ikke være særlig smart av aktørene i bransjen å vente til desember 2024 med å starte omstillingen.

– Hva betyr det for dere som firma å gå i bresjen med en slik miljøinvestering?

– Det betyr at vi materialiserer og konkretiserer noen av våre ambisiøse mål. Vi rigger oss for fremtiden og har ingen planer om å legge oss ned i skyggen og sløve med denne investeringen. Vi kommer til å gjøre flere i tiden den fremover, men først skal vi dra lærdom av denne maskinen, avslutter Boasson.