- Maxbad-saken er ikke unik

- De siste dagers historier om kvaliteten på Maxbads tjenester er nok ikke unik, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet mottar årlig 5000 henvendelser fra forbrukere som sliter med bygging, oppussing og vedlikehold av bolig.

Aftenposten har den siste uken satt søkelyset på firmaet Maxbad/Aker Container, som tilbyr renovering av baderom og installering av varmepumper. Forbrukerrådet har de siste årene mottatt en rekke henvendelser fra misfornøyde kunder.

- Siden mai 2007 har Forbrukerrådet blitt kontaktet av nær 130 forbrukere om firmaene Maxbad/Aker Container. I tillegg kommer en rekke skriftlige klager, sier Helde.

Taper i Forbrukertvistutvalget
Forbrukerrådet har til nå behandlet 38 skriftlige klagesaker på Maxbad. 12 av sakene har gått videre til Forbrukertvistutvalget, som avgjør klagesaker når Forbrukerrådets behandling ikke fører frem. I 11 av disse sakene har forbrukeren fått medhold.

Forbrukerrådet gjennomførte en undersøkelse basert på 600 henvendelser til Forbrukerrådet i januar og februar 2009 fra forbrukere som har pusset opp.

- Hele 27 prosent av henvendelsene omhandlet feil eller mangler ved arbeidet. Dessverre er nok ikke sakene med kvaliteten på tjenestene fra Maxbad unike, sier Helde.

Sjekk referanser
- Slike saker viser at dessverre at forbrukerne selv må sørge for at bedriftene de kjøper tjenester av er kompetente nok til jobben de skal gjøre, sier Helde.

Forbrukerrådet og Byggkostnadsprogrammet har som en del av arbeidet for å få ned antall byggefeil utarbeidet egne boligsidene på forbrukerportalen. Her er det blant annet nyttige sjekklister for alle som skal pusse, sier Helde.

- I vår forbrukerveiledning har vi laget en sjekkliste som vi anbefaler alle forbrukere som skal pusse opp å se nærmere på før de bestiller håndverkertjenester, ett av punktene vi har fremhevet er å sjekke referanser, sier Helde.

- I tillegg bør ikke håndverkertjenesten betales på forskudd. Skulle man havne i en situasjon hvor håndverkeren har utført dårlig arbeid, viser det seg at reklamasjonsprosesssen er enklere å gjennomføre når forbrukeren har mulighet til å holde deler av kjøpesummen tilbake, sier Helde.