I dag disponerer Sporveiens datterselskap Bussanlegg AS cirka 10.000 kvadratmeter på Stubberud for oppstilling av busser. Området skal nå utvides og bygges om til et fullverdig, men midlertidig, bussdepot på opp til cirka 48.000 kvardratmeter. Foto: Sporveien

Her skal Oslo bygge Nordens største elbussanlegg - men enn så lenge er anlegget kun midlertidig

Sporveien og datterselskapet Bussanlegg har lyst ut et oppdrag for et nytt elbussanlegg på Stubberud i Oslo. Foreløpig er det usikkert om det er her anlegget til 180 millioner kroner blir værende permanent.

Byrådet i Oslo satser stort på elbusser og om ett år kommer 109 nye busser til hovedstaden. Dermed haster det også å få på plass ny infrastruktur.

Nå skal Nordens største elbussanlegg bygges på Stubberud, men enn så lenge er anlegget midlertidig.

– Vi leier tomten av Eiendoms- og byfornyelsesetaten i Oslo kommune. Det innebærer at vi per i dag løser et akutt behov for vår bestiller Ruter med dette midlertidige anlegget, men ser ikke bort fra at det kan bli permanent på sikt, skriver kommunikasjonsrådgiver i Sporveien, Lene Rustad i en e-post til Byggeindustrien.

180 millioner kroner

I dag disponerer Sporveiens datterselskap Bussanlegg AS cirka 10.000 kvadratmeter på Stubberud for oppstilling av busser. Området skal nå utvides og bygges om til et fullverdig bussdepot på opp til cirka 48.000 kvardratmeter.

Anlegget får plass til cirka 150 enkelt- og dobbeltleddet elektriske busser. I tillegg til at området for bussoppstillingsplasser utvides, skal det etableres en rekke bygg og konstruksjoner på plassen, får Byggeindustrien opplyst av Sporveien.

De regner med at kontrakten som nå er lyst ut gjennom anbudssystemet TransQ vil ha en verdi på rundt 180 millioner kroner.

Ifølge Sporveien er kommunen i gang med en områderegulering. I reguleringsarbeidet skal bymessig struktur og tilrettelegging for formålene næring og kommunalteknikk vektlegges.

– Her håper og tror vi at et permanent utslippsfritt bussanlegg kan finne sin plass, skriver Sporveien.

Kommunen: Mangel på arealer

Eiendoms- og byfornyelsesetaten i Oslo kommune skriver i en epost til Byggeindustrien at det ikke er sikkert at stedet der busstasjonen bygges nå er den mest hensiktsmessige permanente plasseringen for anlegget.

– Gjennom kartlegging av arealbehov er Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) godt kjent med at mange kommunale aktører har behov for arealer på Stubberud. Det er mangel på slike arealer i Oslo, og vi må derfor undersøke hvordan vi kan løse sambruk og effektivisering på en hensiktsmessig måte, skriver etaten i en epost til Byggeindustrien.

Det skriver videre at mange aktører har en langsiktig plan, mens andre har mer prekære behov.

– I dette tilfellet har vi fått frigjort arealer for å klargjøre for Ruter sitt anlegg. EBY og Plan- og bygningsetaten samarbeider også om å få til en miljømessig og estetisk oppgradering av området, samtidig som vi løser kommunale arealbehov. Dette er del av en modningsprosess for hele Stubberud, hvor vi håper å få på plass enda flere kommunaltekniske formål framover, skriver de til Byggeindustrien.

Som en del av områdereguleringen som pågår skal EBY også vurdere midlertidig bruk ved å se på kortsiktige og langsiktige strategier og behov.

– Vi må også se på om vi må be aktører om å endre løsningene sine, for eksempel for hvordan vi best kan tilpasse Ruter sitt bussanlegg sammen med andre kommunale anlegg. Her vil det handle om å gjenbruke mye av det som er bygget av infrastruktur ved å tilpasse eller flytte dette, og det er ikke sikkert at ferdig og vedtatt reguleringsplan vil finne det hensiktsmessig at Ruter sitt anlegg er plassert der de skal bygge det nå. Dette har blant annet med effektiv arealutnyttelse å gjøre, skriver Eiendoms- og byfornyelsesetaten i e-posten.

Byggestart er i mai med ferdigstillelse sommeren 2022.