Stovnertårnet. Foto: Jiri Havran

Her er de nominerte til DOGAs innovasjonspris for universell utforming

De seks nominerte til DOGAs innovasjonspris for universell utforming spenner fra strømme-tv og mobilbetaling, til moderne tog, bedre innbyggerkommunikasjon og grensesprengende arkitektur.

Vindmøllebakken. Foto: Sindre Ellingsen

– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks nominerte bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V) i en pressemelding.

Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og dette blir fjerde gang prisen deles ut. De nominerte er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap. Tirsdag 19. januar blir det avgjort hvem av disse som blir hovedvinner av Innovasjonsprisen for universell utforming.

– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA i meldingen.

Hun mener de seks nominerte prosjektene er svært gode eksempler på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.

Her er de seks nominerte:

Vindmøllebakken bærekraftig bofellesskap
"I Stavanger deler 40 små og store leiligheter på 520 kvadratmeter med fellesareal. Hensikten bak pilotprosjektet til Solon Eiendom, Indigo Vekst, Kruse Smith Entreprenør og arkitektkontoret Helen & Hard er å gjøre flere i stand til å eie sin egen bolig samt skape et sterkt fellesskap mellom beboerne, samtidig som miljø og ressurser spares."

Oslo kommunes nye profil
"Tidligere har ulike enheter i Oslo kommune brukt opp mot 250 ulike logoer og visuelle uttrykk. Dette har skapt forvirring hos både innbyggere og ansatte. Sammen med Creuna, som nylig har byttet navn til Knowit, har kommunen utviklet en samlende, enkel og inkluderende identitet for Oslo."

Vipps
"Vipps har revolusjonert måten vi betaler på, og har klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som begeistrer med sin enkelhet og brukervennlighet. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen enten vi skal handle på nettet, betale en faktura eller kjøpe en vaffel på skolekorpsets loppemarked."

NRK TV
"At statskanalen NRK er for alle, er noe alle vet. Det står svart på hvitt i samfunnsoppdraget deres. Imidlertid gjelder ikke dette bare for lineær-TV, men også på nett. Det har NRK tatt på dypeste alvor, med universell utforming trygt forankret i alt som gjøres også på strømmesiden."

Stovnertårnet
"Stovnertårnet er et spektakulært utsiktstårn, en turvei, et fristed, møtested og en attraksjon. Det er utformet som en 260 meter sirkulær gangbane med jevn stigning, og strekker seg opp mellom trærne, med vakker utsikt over hovedstaden. Stovnertårnet er en urban naturopplevelse utenom det vanlige som absolutt alle kan og bør bruke.

På initiativ fra Bymiljøetaten ble Link Arkitektur gitt oppdraget å reise et nytt og grensesprengende landemerke i Oslos nordligste bydel. Folkemøter ble avholdt for å finne ut hvordan dette i sannhet kunne bli et tårn for hele Stovner, og bydelsadministrasjonen hentet innspill og innsikt fra både ungdomsgrupper, pensjonistlag og mange andre."

Nye Flytoget
"Flytoget er inngangsporten til Norge for opp mot 7 millioner passasjerer årlig. Da nye togsett skulle designes, ble universell utforming plassert i førersetet. Flere forskjellige brukergrupper, alt fra tillitsvalgte og verneombud til brukere med funksjonsnedsettelser, har deltatt siden dag én i designprosessen. Ifølge juryen har oppdragsgiver Flytoget og designselskapet Seymourpowell trukket universell utforming så langt det er mulig i et tog."