Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

En stille revolusjon

Publisert: 22.11.2020 21:03.

Elbiler er blitt hverdagen for mange nordmenn, både i og utenfor de større byene rundt om i landet. Men nærmest i det stille har elektriske varebiler også tatt en meget stor andel av nysolgte varebiler.

Flere nettledere

  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
    20.01.2021
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
    19.01.2021
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
    18.01.2021
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
    17.01.2021
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
    14.01.2021
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
    13.01.2021
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
    12.01.2021
  • Utfordrer byggenæringen
    11.01.2021
Les flere

Nettleder

Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

Les også:

  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Systemhus Norges største huskjede
  • Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer
  • Skanska-nei til tredje Hjelset-runde
  • Statsbygg solgte eiendommer for 2,4 milliarder i 2020
  • Otovo vil på børs - tror på vekst etter et år med pandemi-motvind
  • VestlandsHus inn på lista over Norges største boligbyggere
  • Bjørn Gustavsen ny salgssjef i Cembrit
  • Petter Sunde ny regiondirektør for JMs region Vest
  • OBOS etablerer profesjonelle «hjemmekontorer»
  • Helse Møre og Romsdal avbestilte Skanska-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Stadig bedre rekkevidde, og selvsagt aller viktigst, utbudet av tilgjengelige elektriske varebiler, har nå gitt helt nye muligheter for de som ønsker å kjøre elektrisk på jobb. Den typiske håndverkerbilen er i ferd med å bli elektrifisert, og selv om andelen nye solgte el-varebiler stadig øker – har vi bare sett starten på denne utviklingen. Fordelene er åpenbare. Veldig ofte er dette biler som kjøres relativt kort på en vanlig hverdag, så rekkevidde burde ikke være noe problem. Ikke minst når se vi ser på batteriutviklingen som skjer i rekordtempo. Samtidig er det mange penger å spare ved bruk, ikke minst i byer som har høye bompengekostnader. For en håndverker som kjører mye på kryss og tvers rundt om i byene vil dette kunne bety store besparelser på kort tid. Selve driftskostnadene er naturligvis også på et annet nivå enn med varebiler med forbrenningsmotor. Dessuten får man støtte fra Enova når man går til innkjøp av disse modellene.

For mange vil det også være viktig å kunne profilere seg med å kjøre grønt, men når dette blir stadig mer vanlig, vil selvsagt dette i seg selv ikke være spesielt oppsiktsvekkende i en tid som dette. Dette vil mer bli reglen enn unntaket – fordelene må ligge i de samlede driftskostnadene. I et slikt perspektiv er det da viktig at man fortsetter med å opprettholde et skille mellom elektriske biler og utslippskjøretøy. Det er fortsatt slik at det må være noen økonomiske fordeler ved å bruke elbil, også varebiler, om det skal være interessant nok. Noe frem i tid, vil dette være nødvendig å jevne mer ut, men vi er ikke der ennå. For mange bedrifter vil det i utgangspunktet fortsatt være noen fordeler med å velge utslippsbiler på bekostning av el-varebiler, men dette vil noe frem i tid endre seg.

Enova varslet for noen dager siden at de kommer til å endre systemet sitt for støtte til elektriske varebiler. De går fra en løsning med tre faste støttesatser basert på bilenes motorkraft, til fordel for egne satser for hver bilmodell. Dette gjøres med bakgrunn i at man skal få et mer treffsikkert virkemiddel og rettferdig konkurranse bilmodellene imellom . De presenterer dette som en gladnyhet med bakgrunn i utbudet at mange nye modeller. VI håper dette også vil fremstå som en god nyhet når man ser den fulle effekten av endringene. Noen modeller kan bli dyrere, mens andre kanskje kan bli billigere. Det overordnede målet må være at støtten til å gå over til mer grønne løsninger, også for næringslivet, må bygges opp.

Utviklingen innen elektriske kjøretøy går nå rekordraskt. Stadig nye modeller kjøres ut i markedet. Dette gjelder i stor grad også for varebilene – og fremover vil dette skje i et enda raskere tempo enn vi så langt har sett. Og dette vil ikke bare skje fra de europeiske fabrikantene, også de asiatiske markedene er på ballen, og Kina leverer allerede flere modeller som finnes og som vil komme i det norske markedet.

Norge er fortatt en gigant i den elektriske utviklingen, og det må vi utnytte. Snart vil andre komme etter, selv om det går sakte. Hovedgrunnen til at Norge er blitt en storebror innen dette feltet er selvsagt statens subsidiering. Her vil det komme endringer, men man må se til at dette ikke stopper opp hele utviklingen. Klarer man å gjøre dette gradvis og parallelt med at stadig bede biler kommer ut i markedet vil dette gå seg til på en god måte.

Det meldes også stadig oftere at enkelte land innen en tidsperiode vil forby produksjon eller bruk av nye forbrenningsmotorer. Det gjenstår faktisk å se når dette skjer, men flere land begynner å bli ganske bestemte på dette – så det vi komme før eller siden. I mellomtiden ser vi at byggenæringen er begynt å bli en storforbruker av elektrisk utstyr som går langt utover driller og håndholdt utstyr. Nå er bilene som frakter utstyret også batteridrevet - samtidig som vi ser en stor endring innen både krav og utvikling av de tyngre anleggsmaskinene. Vi går en spennende elektrisk fremtid i møte.

Men samtidig må vi huske på at dieselen fortatt vil være med oss i mange år fremover. Og utviklingen innen dieselmotorer drukner ofte i det elektriske budskapet. Nye dieseldrevne maskiner fortjener mer oppmerksomhet enn hva vi ser i dag. De enormt strenge utslippskravene som maskinprodusentene har levert på de senere årene er imponerende, og viser at dette også vil få en enorm betydning på det totale utslippet – og vil være en del av vår hverdag også en god tid fremover.

Nøkkelord:

Leder
 

Helseforetaket avbestilte Skanska-kontrakten

 

Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

 

Vedum: - Viktig likestilling av de som eier og leaser anleggsmaskiner


 

Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer

 

Otovo vil på børs
- tror på vekst
etter et år med pandemi-motvind

 

OBOS etablerer profesjonelle «hjemme-kontorer»

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen