Rune Bjerke: – Nøkkelen er å ligge i forkant av endringene

– Hvis vi i DNB ikke ligger i forkant av endringene, er vi
kanskje halvparten så mange ansatte i konsernet om fem år. Er vi forkant, kan vi være like mange eller enda flere, sier konsernsjef Rune Bjerke på Byggedagene.

Utviklingen i bankverdenene går i rekordfart.

– Vi snakker ikke om små skift, de er gigastore, sier Rune Bjerke.

Han forteller at han selv startet opp i bankbransjen som bud for Christiania Sparebank i 1975.

– Det første jeg fikk beskjed om fra det faste budet som ga meg opplæring at jeg aldri måtte være tilbake på kontoret før klokka 15. Dette ble mitt første etiske dilemma i bankverdenen, siden jeg var ferdig med ruta kl 10.30. Skulle jeg være lojal mot det faste budet, eller gi beskjed til sjefen at jeg kunne ta samme ruta tre ganger på en dag, sier han.

Det ble mye Frognerbadet og platebar på unge Bjerke den sommeren, og da  sommeren var over fikk han opprykk til mikrofilmavdelingen året etter. I dag er både budavdelingen, mikrofilmavdelingen og de fleste platebarene nedlagt.

Må kommunisere tydelig til de ansatte

– Jeg mener det er et poeng å kommunisere tydelig til de ansatte at ting kommer til å endre seg og at som trenger det får mulighet til å tilegne seg ny kompetanse og flytte på seg i tide. Det er for meg som banksjef umulig å si hvordan verden ser ut om fem år. Da er det viktig å være i forkant av endringsprosesser. Vi burde vært kjappere ute med både å legge ned avdelingen for mikrofilm, sier han.

Bjerke opplyser at i USA, landet som har fostret teknologiske giganter som Facebook, Google og Amazon, gjennomføres det fortsatt 14, 3 milliarder transaksjoner med sjekker i året.

– Det sier litt om hvor langt fremme norske bedrifter, banker og det offentlige tjenester ligger på digitale løsninger, sier han.

Kunden betjener seg selv

Konsernsjefen sier at det er kundene og teknologiene som driver endringene. I dag har DNB 56 filialer, og det er kun filialen på OSL Gardermoen som har kontanter. I 2007 var antall filialer 550. Banken har nå 20 millioner innlogginger via mobiltelefon per måned.

– Kunden betjener seg selv mer og mer og denne adferden på mobil vi må henge med på. Hvis vi ikke henger med på endringsprosessene, er vi kanskje bare halvparten så mange ansatte om fem år, men hvis vi utvikler de nye tjenestene som kunden vil ha, kan vi være like mange eller enda flere om fem år, sier han.

Blir spist opp uten globale visjoner

Han trekker frem at all endring som har med produktutvikling må ta utgangspunkt i at de er brukervennlige. Man må også ha globale visjoner, ellers bli man spist opp.

– Det er også vanskelig å lykkes i kampen mot de globale gigantene alene. Det forstod vi da vi utviklet Vipps, der aktørene vi kjempet mot var aktører som Apple og Facebook. Vi fant ut vi ikke har sjans i konkurransen alene, derfor inviterte vi 106 sparebanker inn i et samarbeid. Nå har vi en så sterk posisjon at vi kan konkurrere med en unik verdikjede utenfor Norge, sier han.