Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Pendlerkaoset fortsetter tross streikeslutt

Den snart fem uker lange lokførerstreiken er over, men heller ikke mandag vil togtrafikken gå som normalt. Ikke før tirsdag kjører togene på Østfoldbanen som vanlig.

– Vi gjør vårt ytterste for at togtrafikken skal gå så normalt som mulig, men det vil nok være noen forstyrrelser mandag, sier konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

Søndag ettermiddag melder NSB at det ikke blir noen lokaltog på Østfoldbanen før tirsdag morgen.

– Vi trenger tid til å posisjonere tog og personell. Mange tog på Østlandet vil derfor fremdeles være innstilt, skriver NSB på sine nettsider.

Langdistansetogene vil derimot gå som normalt mandag morgen, og det samme gjelder Vossabanen og lokaltogene i Bergen.

De siste ukene har nærmere 300 togavganger blitt innstilt hver dag som følge av streiken. Titusenvis av togpendlere på Østlandet, Bergens-området og ved Sørlandsbanen har vært berørt.

Ny standard

To lange meklingsmøter tidligere denne uken endte uten resultat, men lørdag ble det fart i samtalene. På initiativ fra riksmekler Nils Dalseide rettet partene en felles henvendelse til Samferdselsdepartementet om å få på plass en nasjonal standard for kompetanse og opplæring for lokomotivførere.

Da svaret fra departementet var positivt, var streiken i realiteten over. Søndag morgen gikk med til å få på plass de siste detaljene.

– Det gir like konkurransevilkår for alle som skal operere på jernbanen, sier Isaksen.

Også motparten Norsk Lokomotivmannsforbund og LO Stat er tilfreds med løsningen. Forbundet ønsket egentlig å få en nasjonal standard inn i tariffavtalen, noe arbeidsgiversiden avviste.

– Nå får vi på plass en god forskrift, og vi får en sikker og trygg utdanning av lokførere, sier forhandlingsleder Eivind Gran i LO Stat.

Ikke mulig før

Rolf Ringdal i Lokomotivmannsforbundet sier resultatet ikke hadde vært mulig uten streiken. På spørsmål om hvorfor henvendelsen til regjeringen ikke kom før, svarer han som følger:

– Det var nå riksmekleren tok initiativet, og det var nå myndighetene svarte positivt, sier han.

– Jeg tror vi må erkjenne at det har vært en modning både hos partene og hos myndighetene i dette spørsmålet. Selv om det i ettertid kan synes som en naturlig løsning å komme til tidligere, har det ikke vært grunnlag for det, utdyper Isaksen.

Begge mener regjeringens jernbanereform, som åpner for konkurranse, er bakteppet for streiken.

– Handlet raskt

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) avviser at han kunne ha grepet inn før.

– Dette var en konflikt mellom to parter i et tariffoppgjør. Det er lang tradisjon i Norge for at staten ikke blander seg inn i tariffoppgjør, sier han.

Først når det kom en formell henvendelse fra partene samlet, kunne regjeringen ta grep, ifølge samferdselsministeren.

– Jeg konstaterer at partene sier de har prøvd andre spor, og at det var riksmekleren som bidro til at henvendelsen kunne sendes.