Bodil Motzke i Undervisningsbygg sammen med Arne Skjelstad og Hans J. Warlo i Teknologisk Institutt. Foto: Benedicte Nylund, Undervisningsbygg

Undervisningsbygg re-sertifisert etter ny ISO14001

Teknologisk institutt Sertifisering gjennomførte i tidsrommet 20. – 22. januar re-sertifisering av Undervisningsbygg hvor overgangen fra 2004 versjonen til den nye utgaven av miljøstandarden, ISO14001, som kom i september 2015, ble vurdert. 

- Siden Undervisningsbygg er tidlig ute, vil den formelle oppgraderingen etter 2015-standarden foreligge når Teknologisk institutt har mottatt sin formelle godkjennelse for sertifisering etter denne standarden, heter det i en melding fra Undervisningsbygg.

Revisorene fra Teknologisk Institutt Sertifisering forteller at Undervisningsbygg er de første som de har revidert etter denne nye utgaven av standarden.

Ligger i forkant av kravene

- Gjennomgangen viser at Undervisningsbygg har kommet i forkant av utviklingen av miljøstandarden, og hovedendringene i den nye utgaven ISO14001:2015, sier revisorleder Arne Skjelstad.

- Revisjonene ute på byggeplass, og i drift viste også et godt miljøfokus, legger han til.

Undervisningsbygg er godt fornøyde med revisjonen som ble gjennomført.

- Det konkluderes med at vi ligger i forkant av utviklingen på et viktig område og det er noe vi tar til oss med stor tilfredshet. Det er motiverende å kunne gå gjennom en så grundig revisjonsprosess uten avvik, og dette også fordi vi sammen med revisorene fra Teknologisk Institutt da kunne konsentrere oss om mulige forbedringer i et godt fungerende system. Med dette utgangspunktet skal vi jobbe videre med miljøarbeidet for å ytterligere løfte oss i tråd med vår nye miljøstrategi, sier Rigmor Hansen, administrerende direktør i Undervisningsbygg.

Videre forteller miljørådgiver i Undervisningsbygg, Bodil Motzke, at Undervisningsbygg fikk skryt for at de jobber med miljø som en integrert del av kjernevirksomheten, og ikke som en aktivitet ved siden av. 

- Den nye månedsrapporteringen og bruk av ProductXchange er begge eksempler på dette.