Utbygging til havs er greit, men utbygging på land er farlig

De styrende politikerne og de ledende embetsmenn i Finansdepartementet synes ikke å heve øyenbryene en gang av nyheten om at Statoil og partnerne har bestemt seg for å bygge ut gassfeltet Aasta Hansteen for 55 milliarder kroner.

Og dette er investeringer som skal gjennomføres i løpet av en kort periode. Selvsagt støtter vi det. Men straks pengene skal brukes til infrastruktur på landjorda kommer øyeblikkelig innsigelsene og truslene om inflasjonsspøkelse og annen styggedom.

Det vil ta mange år å gjennomføre de store samferdselsprosjektene som ferjefri forbindelse på Vestlandet og Intercity-utbyggingen på Østlandet. Om denne utbyggingen blir like lønnsom som Aasta Hansteen kan kanskje diskuteres, men at disse landbaserte prosjektene er samfunnsmessig lønnsomme og svært viktige for den viudere utvikling, er hevet over tvil.

En investering på rundt 100 milliarder i et ferjefritt E39 kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. For trafikantene kan det gi reduserte tids- og kjørekostnader på 4-6 milliarder kroner i året går det frem av den utredningen om ferjefri E39 som vi skriver om på bygg.no i dag.

Ellers merker vi oss de nye anslagene som er kommet fra såkalt eksperthold mot den etterlengtede skipstunnelen gjennom Stadlandet. Dette prosjektet er snart utredet 20 ganger. Hvis den bygges så vil skipstunnelen bli den første i verden. Prisen er 1,7 milliarder kroner, og det er tverrpolitisk enighet på Nordvestlandet om at Regjeringen må ta den med i den nye Nasjonal transportplan (NTP).

- Dette er et absolutt krav fra Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Resten av landet må forstå hvor viktig dette er for oss. Det er nå to måneder igjen til transportplanen legges frem. Stad skipstunnel må være inne. Hvis ikke vil ropet fra kysten forsterke seg betydelig. Da kan det bli en valgkampsak ut av det, sier Botten advarende til sin egen regjering i følge Aftenposten.

Den som er født og oppvokst på kysten forstår selvsagt hva Botten mener, men det gjør ikke alle. En slik tunnel vil også bli et fantastisk utstillingsvindu for norsk anleggsnæring samtidig som den betyr mye for dem som ferdes langs kysten.

Fakta:

Ferjefri E39-utredningen tar for seg E39 fra Kristiansand til Trondheim, en strekning på nærmere 1100 kilometer. Den inneholder fire delprosjekter: Samfunn, Fjordkryssinger, Energi, og Gjennomføringsstrategier og kontraktsformer.Utredningen av ferjefri E39 blir gjennomført av Statens vegvesen på bestilling fra Samferdselsdepartementet. Utredningen startet i mars 2011. Endelig rapport ventes å foreligge i løpet av 2013.

Full Intercity-utbygging fra Halden, Skien og Lillehammer til Oslo, har en anslått prislapp på 130 milliarder kroner.

Fakta:

Stad skipstunnel vil koste 1,7 milliarder kroner.

Fakta:

Utbyggingen av gass-feltet Aasta Hansteen starter i 2016. Gassfeltet planlegges bygd ut med Norges første og verdens største «Spar-plattform» lokalisert om lag 300 km fra Bodø og Helgeland på 1300 meters dyp.

– Aasta Hansteen er starten på ny infrastruktur til havs mot nord. Gassen fra Aasta Hansteen skal transporteres gjennom en ny gassrørledning, det såkalte NSGI-prosjektet. Det omfatter en 500 km lang rørledning, fra Aasta Hansteen til Nyhamna. Deretter vil gassen bli sendt til Storbritannia via Langeled.