Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Utbygging til havs er greit, men utbygging på land er farlig

Publisert: 08.01.2013 13:50. Sist endret: 27.11.2013 21:10.

De styrende politikerne og de ledende embetsmenn i Finansdepartementet synes ikke å heve øyenbryene en gang av nyheten om at Statoil og partnerne har bestemt seg for å bygge ut gassfeltet Aasta Hansteen for 55 milliarder kroner.

Flere nettledere

  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorPer Helge Pedersen

Og dette er investeringer som skal gjennomføres i løpet av en kort periode. Selvsagt støtter vi det. Men straks pengene skal brukes til infrastruktur på landjorda kommer øyeblikkelig innsigelsene og truslene om inflasjonsspøkelse og annen styggedom.

Det vil ta mange år å gjennomføre de store samferdselsprosjektene som ferjefri forbindelse på Vestlandet og Intercity-utbyggingen på Østlandet. Om denne utbyggingen blir like lønnsom som Aasta Hansteen kan kanskje diskuteres, men at disse landbaserte prosjektene er samfunnsmessig lønnsomme og svært viktige for den viudere utvikling, er hevet over tvil.

En investering på rundt 100 milliarder i et ferjefritt E39 kan endre kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim fra 20 til 13 timer. For trafikantene kan det gi reduserte tids- og kjørekostnader på 4-6 milliarder kroner i året går det frem av den utredningen om ferjefri E39 som vi skriver om på bygg.no i dag.

Ellers merker vi oss de nye anslagene som er kommet fra såkalt eksperthold mot den etterlengtede skipstunnelen gjennom Stadlandet. Dette prosjektet er snart utredet 20 ganger. Hvis den bygges så vil skipstunnelen bli den første i verden. Prisen er 1,7 milliarder kroner, og det er tverrpolitisk enighet på Nordvestlandet om at Regjeringen må ta den med i den nye Nasjonal transportplan (NTP).

- Dette er et absolutt krav fra Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Resten av landet må forstå hvor viktig dette er for oss. Det er nå to måneder igjen til transportplanen legges frem. Stad skipstunnel må være inne. Hvis ikke vil ropet fra kysten forsterke seg betydelig. Da kan det bli en valgkampsak ut av det, sier Botten advarende til sin egen regjering i følge Aftenposten.

Den som er født og oppvokst på kysten forstår selvsagt hva Botten mener, men det gjør ikke alle. En slik tunnel vil også bli et fantastisk utstillingsvindu for norsk anleggsnæring samtidig som den betyr mye for dem som ferdes langs kysten.

Fakta:

Ferjefri E39-utredningen tar for seg E39 fra Kristiansand til Trondheim, en strekning på nærmere 1100 kilometer. Den inneholder fire delprosjekter: Samfunn, Fjordkryssinger, Energi, og Gjennomføringsstrategier og kontraktsformer.Utredningen av ferjefri E39 blir gjennomført av Statens vegvesen på bestilling fra Samferdselsdepartementet. Utredningen startet i mars 2011. Endelig rapport ventes å foreligge i løpet av 2013.

Full Intercity-utbygging fra Halden, Skien og Lillehammer til Oslo, har en anslått prislapp på 130 milliarder kroner.

Fakta:

Stad skipstunnel vil koste 1,7 milliarder kroner.

Fakta:

Utbyggingen av gass-feltet Aasta Hansteen starter i 2016. Gassfeltet planlegges bygd ut med Norges første og verdens største «Spar-plattform» lokalisert om lag 300 km fra Bodø og Helgeland på 1300 meters dyp.

– Aasta Hansteen er starten på ny infrastruktur til havs mot nord. Gassen fra Aasta Hansteen skal transporteres gjennom en ny gassrørledning, det såkalte NSGI-prosjektet. Det omfatter en 500 km lang rørledning, fra Aasta Hansteen til Nyhamna. Deretter vil gassen bli sendt til Storbritannia via Langeled.

Nøkkelord:

Leder
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen