NSB kjøper lokaltog for 1,3 milliarder

NSB har bestilt 16 nye lokaltog som settes inn i trafikk i Oslo-regionen i løpet av de neste to årene. Prisen er 1,3 milliarder kroner.

Flirt-togene skal erstatte dagens nesten 30 år gamle lokaltog i østlandsområdet.

– Det betyr at vi kan sette inn nytt materiell på de linjene som i dag sliter med de eldste settene, de vanlige lokaltogene. Noen av dem begynner å bli ganske slitt. Vi øker både komfort og driftssikkerhet på disse strekningene, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen til NTB.

På skinner i 2014

Etter den siste bestillingen vil NSB ha til sammen 42 nye lokaltog. 26 er allerede i leveringsfasen, i tillegg til de 16 nye som nå er bestilt. Det første togsettet er allerede i trafikk på strekningen Kongsberg-Eidsvoll. Neste år kommer Drammen-Dal, og i 2014 kommer nye tog på strekningene Asker-Kongsvinger og Østfoldbanen.

Det ligger foreløpig ikke an til noen kapasitetsøkning, altså flere avganger. Det må vente til Follobanen står klar, trolig rundt 2020. Men NSB-sjefen venter likevel at togpendlerne vil merke stor forskjell fordi de nye togene er mye mer pålitelige i vinterkulda.

– Vi erfarer allerede at det er mer og mer krevende å holde de gamle togene i stabil drift, særlig når vinteren kommer. Men vi vet at Flirt takler vinteren bra. De har vært gjennom noen skikkelig snøføykevintre i Finland og vi har også testet dem på høyfjellet, sier persontogsjef Tom Ingulstad.

– Bedre togtilbud

Samferdselsminister Marit Arnstad synes det er positivt at NSB nå får flere nye tog.

– Samlet sett betyr det et bedre togtilbud. Det gir NSB mulighet til å sørge for både driftssikre løsninger og nyere materiell, sier Arnstad.

Etter hvert vil det være aktuelt å se på om slike tog også skal settes inn på andre strekninger rundt om i landet, som Vossebanen og Trønderbanen.

– Det vil være andre strekninger der det vil være behov for utskifting av materiell, men det vil vi komme tilbake til i nasjonal transportplan. Det som er positivt, er at innkjøpet gir mulighet til å opprettholde en produksjonslinje når det gjelder disse togene. Det kan gi muligheter senere, sier Arnstad.