Vegstandarden skal heves

Vi har en vegstandard i Norge som må heves. Veivedlikehold og utbygging av nye veier er noe som engasjerer mange, og som angår mange.

Anne Marit Bjørnflaten

Stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne
Første nestleder Transport- og kommunikasjonskomiteen

Andre gjestekommentatorer

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, EBA

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Øyvind Halleraker, Høyre

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening

I mange år har samferdselssektoren vært underfinansiert, noe som har ført til et enormt etterslep både i vedlikehold og investeringer. Da de rødgrønne overtok i 2005 innførte vi et taktskifte i samferdselspolitikken. Vi bruker 100 milliarder kroner mer på samferdsel i denne Nasjonale transportplanperioden. I Nord-Norge tredobler vi investeringene.

Vi har økt bevilgningene til vedlikehold med 60%, og har brukt mer enn 5 milliarder på asfaltering de tre siste årene. Dette har ført til over 13 000 km med ny asfalt – like langt som fraDåfjorden til Damaskus – og tilbake igjen. Også denne sommeren tok vi et nytt vedlikeholdsløft igjen. Vi er nå det landet i Norden som bruker mest penger på samferdsel.

Det betyr ikke at vi er fornøyde. Jeg deler privatbilister og yrkessjåførers utålmodighet etter å få bedre veger. Derfor vil de rødgrønne partiene fortsette opptrappinga på samferdsel, og vedlikehold vil bli høyt prioritert i den neste nasjonale transportplanen (NTP). For oss holder det ikke å stoppe forfallet, vi må også ta igjen etterslepet. Vi jobber også med å få redusert planleggingstiden for nye veier, blant annet ved bedre samordning mellom stat og kommune. Vi skal fortsette investeringene. Landet rundt. Fordi en god vegstandard er viktig for næringslivet. For alle som har vegen som arbeidsplass. For at vi alle skal kunne ferdes trygt i trafikken.