Anne Marit Bjørnflaten
Stortingsrepresentant Arbeiderpartiet
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne
Første nestleder Transport- og kommunikasjonskomiteen
Andre gjestekommentatorer
Baard Schumann, Selvaag Bolig
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan
Terje R. Venold, Veidekke
Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen
Peter Gjørup, NCC
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Stein Tosterud, Unicon
Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum, Sp
Elisabeth Enger, Jernbaneverket
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Kyrre Olaf Johansen, Entra
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk
Tale Halsør, ZERO
Thor Eek, NBBL
Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet
Per Arne Bakken, Nordbohus
Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening
I mange år har samferdselssektoren vært underfinansiert, noe som har ført til et enormt etterslep både i vedlikehold og investeringer. Da de rødgrønne overtok i 2005 innførte vi et taktskifte i samferdselspolitikken. Vi bruker 100 milliarder kroner mer på samferdsel i denne Nasjonale transportplanperioden. I Nord-Norge tredobler vi investeringene.
Vi har økt bevilgningene til vedlikehold med 60%, og har brukt mer enn 5 milliarder på asfaltering de tre siste årene. Dette har ført til over 13 000 km med ny asfalt – like langt som fraDåfjorden til Damaskus – og tilbake igjen. Også denne sommeren tok vi et nytt vedlikeholdsløft igjen. Vi er nå det landet i Norden som bruker mest penger på samferdsel.
Det betyr ikke at vi er fornøyde. Jeg deler privatbilister og yrkessjåførers utålmodighet etter å få bedre veger. Derfor vil de rødgrønne partiene fortsette opptrappinga på samferdsel, og vedlikehold vil bli høyt prioritert i den neste nasjonale transportplanen (NTP). For oss holder det ikke å stoppe forfallet, vi må også ta igjen etterslepet. Vi jobber også med å få redusert planleggingstiden for nye veier, blant annet ved bedre samordning mellom stat og kommune. Vi skal fortsette investeringene. Landet rundt. Fordi en god vegstandard er viktig for næringslivet. For alle som har vegen som arbeidsplass. For at vi alle skal kunne ferdes trygt i trafikken.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer