Brukerne mer fornøyd med Nav

For første gang siden 2008 begynner brukerne av Nav å bli mer fornøyd med etaten. Det viser Navs egen brukerundersøkelse.

Siden 2008 har brukerne gitt tilbakemelding på Navs tjenester. I år scorer etaten bedre enn tidligere år i alle kategorier, skriver Dagsavisen. Avisen har regnet ut at «snittkarakteren» er forbedret fra 4,0 i 2009 til 4,2 i 2012 (på en skala fra 1 til 6).

Nå tror Nav-direktør Joakim Lystad at det har løsnet for etaten etter mye negativ omtale.

– Våre ansatte har stått på de siste seks årene for at Norge skal lykkes med den store arbeids- og velferdsreformen. Det begynner vi nå å se tydeligere og tydeligere resultater av, mener Lystad.

Brukerne blir spurt om å gi karakterer til Nav i fem forskjellige kategorier, nemlig helhetlig service, tilliten til arbeidet, at brukerne blir møtt med respekt, veiledning/medvirkning og at brukerne får nødvendig informasjon.

– Alle de fem kategoriene viser at brukerne er tydelig mer fornøyd enn i fjor, sier Lystad. Han understreker at selv om de har hatt en kraftig forbedring, er han ennå ikke fornøyd med servicen som Nav kan tilby.

– Vi har fortsatt en lang vei å gå før vi yter den servicen som vi synes brukerne våre bør ha, mener Joakim Lystad.

Brukerundersøkelsen er gjennomført blant 7.000 brukere i februar og mars i år av Opinion Perduco.