DNB advarer mot svindel-e-post

Flere tusen nordmenn har fått en e-post hvor det ser ut som DNB ber mottakeren oppgi sensitiv bankinformasjon. – Slett meldingen, sier banken.

Meldingen ser ut som den er sendt fra banken, og inneholder en lenke som går til en falsk DNB-side hvor kundene blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon for å få gjenåpnet minibankkortet eller tilgangen til nettbanken.

– Dette er en klassiker hvor man sender en tilsynelatende ekte e-post fra en kjent aktør, i dette tilfellet DNB. I slike tilfeller kan man oppleve identitetstyveri eller i verste fall få kontoen sin tappet for penger hvis man oppgir sensitiv informasjon, sier senirorådgiver Arne Røed Simonsen i Næringslivets Sikkerhetsråd til VG.

I likhet med andre masseutsendelser av denne typen, er det slett ikke bare DNB-kunder som har mottatt den tvilsomme e-posten. Banken frykter at helgens minibank- og nettbanktrøbbel kan gjøre at flere tar e-posten seriøst, men informasjonsdirektør Aud-Helen Rasmussen i DNB tror likevel ikke at mange av hennes kunder har gått på limpinnen.

– De aller fleste vil nok skjønne at dette er svindel, fordi DNB aldri ville kontakte sine kunder per e-post og be om sensitiv informasjon, sier hun.

Et annet tydelig tegn på at dette dreier seg om svindel, er at e-posten er skrevet på ganske dårlig norsk.