Vant med trendy energikampanje

Nasjonal Gründercamp 2011 ble vunnet av Remember fra Odda videregående skole. De vil bruke moteklær for å skape energibevissthet blant unge.

– Vi er veldig overrasket og kjempeglade, smiler er svært fornøyd Invild Ertsås Lutro (17) etter at hennes gruppe ble kåret til vinner av Nasjonal Gründercamp 2011 i Trondheim i dag.

23 lag hadde kvalifisert seg til finalen etter å ha blitt kåret til de beste i sine fylker, men det var de seks elevene fra Odda vidaregåande skule fra Hordaland som til sist overbeviste juryen. Med mote- og klesmerket ”Remember” med humoristiske trykk og budskap på klær satser de på å opplyse unge folk om energieffektivisering.

”Dette er en enkel idé, rett i et tydelig interessefelt for ungdom. De har kommet opp med en troverdig forretningsplan for å lykkes og har en tydelig og god salgspitch. Her har vi et helhetlig konsept og beste treff på oppgaven”, het det i juryens begrunnelse.

På andreplass kom elevene fra Ole Vig videregående skole i Nord-Trøndelag med en energispareapplikasjon. Juryen berømmer deres ”Going Gründer”-konsept som en god forretningsidé og en svært gjennomarbeidet presentasjon.

Tredjeplassen gikk til Melhus vgs i Sør-Trøndelag med holdningskampanjen ”Ungdom for energisparing”. Deres presentasjon ble kåret til dagens beste salgspitch av juryen.

- Jeg er imponert over det høye nivået på årets gründercamp. Det er utrolig inspirerende å oppleve engasjementet og kreativiteten. Ungdom er framtidens energibrukere og det er de som skal utvikle den teknologien som skal til for å nå målene innen energieffektivisering. Nasjonal Gründercamp 2011 viser at det er grunn til optimisme, sier juryleder og seniorrådgiver Kjell Olav Skjølsvik i Enova.

Gründercampen ”Framtidas energibruk” er et samarbeidsprosjekt mellom Ungt Entreprenørskap og Enova SF. Gjennom høsten har det blitt arrangert lokale og fylkesvise gründercamper, før den nasjonale finalen i Trondheim. Totalt har 1 800 elever deltatt.

- Deltagerne på Nasjonal Gründercamp har vist et enormt engasjement og et vidt spekter av ideer og løsninger. Vinneren kombinerer engasjement, involvering og kommersiell tenkning og peker på alvoret ved bruk av humor, sier en tydelig imponert administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Anne Kathrine Slungård og forsetter:

- Årets Nasjonale Gründercamp har vært et inferno av energi, samspill og skaperglede og føyer seg til i rekken av vellykkede arrangementer i regi av Enova og Ungt Entreprenørskap.

Oppdraget fra Enova tok utgangspunkt i at det vil bli mangel på energi og at prisene på energi vil øke i årene fremover. Dette vil kreve både reduksjon i energibruken og overgang til økt bruk av fornybar energi.

Slik lød oppdraget som ungdommene skulle finne løsninger på: ”Framtidens energiutfordringer krever nye energiløsninger! Lag en vare, tjeneste eller kampanje som bidrar til å øke ungdoms bevisstgjøring på å senke energibruken i det daglige liv. ”

Hele teksten i oppdraget ligger her.