Investeringer i samferdsel er lønnsomt!

Ser vi bort fra de investeringer som er gjort i helt grisgrendte strøk for at noen få skal få veiutløsning, er alle samferdselsinvesteringer i Norge lønnsomme i våre og i de flestes øyne. Men i Finansdepartementet er det knapt en eneste investering i vei og bane som er lønnsom for samfunnet slik de regner. Vi er derfor ening med Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) som vil at det skal opprettes et Teknisk beregningsutvalg for samferdselssektoren – TBU-S.

Ifølge Nasjonal transportplan for inneværende periode taper Norge 43 øre for hver krone som investeres i veg og bane. Få har tillit til disse beregningene som fagfolk har laget. Politikerne har i alle fall ikke tro på dem, men det hjelper lite med politiske vedtak når embetsmennene i Finansdepartementet kommer med rødblyanten.

Vi var nylig på RIFs Høstmøtet hvor tidligere sjeføkonom i DnBNor, Nils Terje Furunes, holdt et glitrende innlegg. Han er en mann byggenæringen absolutt bør bruke i sin kamp mot byråkratene i Finansdepartementet. På ett eller annet tidspunkt må politikerne også på dette området kunne ta igjen makten. De har alt for lenge latt seg lede av de ”ledende” sosialøkonomer som har spådd død og fordervelse i landet dersom det ble brukt for mye penger til samferdsel. Man kan gjerne bruke 100 milliarder i årlige investeringer til oljeprosjekter langs kysten, men å bruke penger på landverts investeringer er i følge de samme byråkrater livsfarlig for den norske økonomien. Man må befinne seg langt inne i Fiansdepartementets kontorer for å se logikken.

Vi foreslår at BAE-rådet som forener de ulike organisasjonene i byggenæringen, nå tar et kraftig grep. Vi vet at BNL har dette som ett av sine viktigste satsningsområdene – og det er viktig at både denne og andre organisasjoner nå trør til.

Velgerne forstår dette – og politikerne er avhengig av sine velgere. Men det er også viktig at politikerne virkelig driver politikk og får gjennom de sakene folket vil ha. Folket vil ha trygge gode veier og tog som går.