Krav til Jernbaneverket om bedre punktlighet

Samferdselsdepartementet krever at Jernbaneverket (JBV) må sørge for å forbedre driftsstabiliteten på jernbanenettet, det vil si bedre punktlighet og færre forsinkelser.

Jernbaneverket får frist til 1. februar 2010 med å komme med «innspill» om hva som skal gjøres for å oppnå dette.

Samferdselsdepartementet påpeker i et brev til Jernbaneverket at punktligheten har hatt «en nedadgående tendens siden toppåret 2005». Brevet er en oppfølging av et møte mellom departementet, Jernbaneverket og NSB den 9. september i år, der partene drøftet tiltak for å bedre den samlede driftsstabiliteten innenfor jernbanen.

«For å opprettholde den positive trafikkutviklingen de kommende årene, er det sentralt å forbedre kundenes opplevde kvalitet av tilbudte tjenester», skriver departementet.

Overordnet ansvar

Samferdselsdepartementet understreker i brevet – med kopi til NSB AS og Flytoget AS – at Jernbaneverket også har «et overordnet ansvar på vegne av sektoren for å sikre en best mulig driftsstabilitet i togtrafikken», og et overordnet ansvar for at målene om driftsstabilitet blir oppnådd.

«Dette har ikke bare sammenheng med JBVs rolle som forvalter av den statlige infrastrukturen, men også som ansvarlig for trafikkstyringen, ruteplanlegging og tildeling av ruteleier til togselskapene», heter det i brevet.

Departementet påpeker at det derfor er Jernbaneverkets oppgave å koordinere og ivareta helheten for å sikre et best mulig togtilbud. Etter hvert som det er blitt flere aktører på det norske jernbanenettet, er det desto viktigere at Jernbaneverket håndterer denne oppgaven på en aktiv måte, mener departementet – og kommer med følgende formaning:

«JBV skal følgelig ikke bare ha oppmerksomhet på de forhold etaten selv har direkte ansvar for, men i tillegg være en pådriver overfor togselskapene og deres leveranser, samt de forhold hvor ansvaret for driftsavvikene er uavklarte og sammensatte.»

– Jobber intenst

Fungerende informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket sier til NTB at alle er enige i at punktligheten bør bli bedre.

– Vi jobber intenst med å bedre punktligheten på alle banestrekninger i hele Norge. Det er den store utfordringen, sier Endal