Norsk togseier i Sverige

Norges største jernbaneentreprenør håver i land storkontrakt i det svenske godsterminalmarkedet.

Det norske jernbaneselskapet Baneservice har i skarp konkurransen med en rekke skandinaviske aktører vunnet kontrakten om driften på en av Sveriges største terminaler for godstog. Baneservice vil drifte terminalen i Göteborg fra 1. februar 2010 og de neste fire årene, med mulighet for ytterlige to års forlengelse.

Mindre gods på veiene

Tidligere har de tradisjonelle driftsselskapene på godsterminalene hatt mulighet for å prioritere sitt eget togselskap eller andre større aktører på bekostning av de små togselskapene. Det svenske selskapet Jernhusen eier terminalen, og velger å sette driften ut på anbud, blant annet fordi konkurranseutsettingen vil bidra til å få enda mer gods over fra vei til jernbane.

– Når vi er blitt valgt til å drifte denne terminalen, har vi også fått ansvaret for å markedsføre den sammen med Jernhusen. Dermed er vi med på et betydelig miljøløft i den skandinaviske transportsektoren, sier divisjonssjef for Terminaldrift i Baneservice Tone Manum.

Jernhusen varsler også at de i løpet av de nærmeste årene vil konkurranseutsette en rekke andre godterminaler i det svenske jernbanenettet.

Strategisk viktig

Baneservice har allerede erfaring fra terminaltjenester, som innebærer skifting, lasting, lossing og veksling av godstog. Dette vil imidlertid være den aller første godsterminalen som Baneservice drifter selv.

– Terminalen i Göteborg er den første i en større strategisk og langsiktig satsing på denne virksomheten i Skandinavia, sier Manum.

Baneservice opprettet en egen enhet for denne virksomheten i 2007 for å nå inn i et marked som er mindre sesongavhengig enn bygging og vedlikehold av jernbanenettet. I fjor hadde denne divisjonen en omsetning på 35,5 millioner, og Manum forventer større tall i årene framover, blant annet som følge av dette gjennombruddet i det svenske markedet.