Magert for JM Byggholt

2008 ble et magert år for norske JM Byggholtgruppen hvor virksomheten så vidt gikk i pluss.

Omsetningen i fjor falt med hele 600 millioner til 1,25 milliarder kroner, mens resultatet ble barbert ned til skarve 2,5 millioner kroner som gir en resultatgrad på 0,4 prosent mot 9,8 prosent i kronåret 2007.

- Når vi studerer fjoråret sammenlignet med en lang rekke av de senere årene, konstaterer vi et trendbrudd. Vår omsetning falt betydelig, og enda dårligere gikk det med resultatutviklingen, skriver JM Byggholt-sjefen Thor Olaf Askjer i et følgebrev til årsberetningen.

Han påpeker at det er mange årsaker til hvorfor fjorårsresultatet ble som det ble.

- Den internasjonale finanskrisen gjorde det ikke lettere for oss. Vi har kommet langt i å gjøre nødvendige tiltak for å møte den markedssituasjonen vi vil ha de nærmeste årene, kommenterer han.

Organisasjonen er trimmet med spissing i tre regioner som er en forenkling fra fem. Videre er bemanningen redusert med 20 prosent, og det er innført gode og nyetablerte støttesystemer kombinert med bedre merkevarekunnskap. Og med nye og moderne hjemmeside i tillegg føler JM Byggholt seg godt rustet til å møte en krevende markedssituasjon.

Askjer kan også glede seg over at JM Byggholt i løpet av årets første måneder kan vise til hyggelige salgstall for nye boliger situasjonen tatt i betraktning.