Krever strengere kontroll

Norske trailersjåfører krever hyppige grensekontroller av utenlandske vogntog i vinterhalvåret. Mange av de utenlandske vogntogene er livsfarlige, mener de.

- Norske myndigheter lar de utenlandske sjåførene slippe unna, mens norske biler blir mye nøyere kontrollert. Ifølge norsk regelverk skal alle biler ha godkjente vinterdekk med en mønsterdybde på minst tre millimeter. Altfor mange utenlandske biler kjører rundt med blankslitte sommerdekk på norsk vinterføre, sier leder Jan Arne Laberget i YTF Gods (Yrkestrafikkforbundet).

Ifølge norsk lov plikter sjåførene å ha med minst syv kjettinger. - Ikke bare skal de ha med kjettinger, de skal også kunne legge dem på. Her skorter det hos mange, sier Laberget.

Laberget ønsker seg lik behandling av alle vogntog på norske veier og like strenge reaksjoner for alle som bryter regelverket, uansett hvor de kommer fra.

- Vi yrkessjåfører møter ofte biler med ti til tjue centimeter mellom speilene, og vi vet at noen av de utenlandske bilene kan være livsfarlige. Folk som ferdes i personbiler eller som fotgjengere er selvfølgelig enda mer sårbare. Det ødelegger vårt gode navn og rykte når noen biler kjører rundt så elendig utstyrt på vinterføre, sier han.