Mediene påvirker boligmarkedet

Kriseoverskrifter i mediene påvirker folks oppfatning av boligmarkedet, hevder flere boligeksperter.

Mediene er raske og forventningene blir raskt oppdatert. Hvis det skjer noe dramatisk slår det raskt ut slår det kraftig ut i Forbrukermeteret, sier daglig leder Petter Skogstad i analysebyrået Makrosikt til Aftenposten.

Byrået lager månedlig Forbrukermeteret hvor de intervjuer 1.000 personer om deres forhold til sparing, arbeidsløshet og økonomi.

- Antall journalister som er opptatt av bolig har tatt helt av. Media kappes om fete overskrifter og folk blir forvirret, sier Skogstad

Han mener de tabloide virkemidlene kan være problematiske.

- Mediene klipper og sakene blir kortere og kortere, spesielt på nett. Der kan sakene tas helt ut av sammenhengen, sier leder Bjørn Erik Øye for Prognosesenteret.

Han får medhold av SSB-forsker Erling Røed Larsen, som mener at å spå boligpriser er litt som å spå været.

- Noen spår beinhardt at det vil bli knallsol, men det er mer presist å si at det mest sannsynlig vil bli en temperatur mellom fem og 25 grader. Men det ligger i medienes natur å vinkle, sier Larsen.

Ekspertene mener derimot ikke at media er årsaken til at boligmarkedet nå fall.