Bauhaus er prisvinneren

Bauhaus er vinneren i pristest blant fire store byggevarehus i Drammen som mange mener representerer Norges tøffeste byggevaremarked.

Undersøkelsen er gjennomført av Faktum Markedsanalyse på oppdrag for VG Dine Penger. 65 produkter ble prissjekket i byggevarehusene til Bauhaus, Maxbo, Montér og Byggmakker.

Undersøkelsen viser at Bauhaus var gjennomgående klart billigst, mens Maxbo var dyrest med 20 prosent høyere pris for de samme byggevarene.

På VGs store byggevarebørs går det frem at Bauhaus tar kr. 14,90 for impregnerte terrassebord som Maxbo tar 20,90 for. På en terrasse på 4 x 5 meter betyr dette en prisforskjell på over 1000 kroner.

Et annet eksempel som trekkes fram i undersøkelsen er en Jordan utendørspensel på 120 mm med vinkel som har en prislapp på 139 kroner hos Bauhaus, mens den koster 199 kroner hos Maxbo som er 43 prosent mer. Her er Byggmakker nest billigst med 155 kroner, mens Montér selger penselen for 189 kroner.

Et annet eksempel er en liter Jordan husvask hvor Byggmakker er billigst med kr. 47,50, mens Maxbo tar det dobbelte. Her deler Bauhaus og Montér annenplassen med 59 kroner.

VG Dine Penger oppfordrer forbrukerne til å sjekke priser nøye siden det er så store prisforskjeller. Dette gjelder også hos Bauhaus selv om byggevarekjeden operer med et prisløfte som gir inntrykk av at man alltid skal operere med laveste mulig pris. Som eksempel trekkes det frem en Bacho skrutrekker PE 155 som koster 61 kroner hos Byggmakker, mens Bauhaus er dyrest med kr. 89,50 som er hele 43 prosent høyere. Montér og Maxbo ligger midt i mellom med en pris på henholdsvis 70 og 72 kroner.

På trelast er Bauhaus gjennomgående billigst på de 17 forskjellige størrelsene VG Dine Penger har prisundersøkt. Nest billigst er Byggmakker med 16 prosent høyere pris, mens Maxbo ligger 31 prosent over Bauhaus. Dyrest er Montér med 34 prosent høyere pris.

- Denne prisundersøkelsen beviser at Bauhaus har de laveste prisene, og dette er en bekreftelse på at vi lykkes med vår målsetting. Vårt konsept går ut på at vi skal være lavest på pris, og dersom vi er dyrere enn våre konkurrenter så setter vi ned prisen umiddelbart, kommenterer den norske Bauhaus-sjefen Kay Evensen.

Det hører imidlertid med i helhetsbildet at undersøkelsen ikke omfatter eksempelvis Byggmax som i den senere tid har fremstått med en aggressiv prisprofil på sitt riktignok smalere sortiment.