– Svært mange norske bedrifter synes det skummelt å hente arbeidskraft utenfor Skandinavia. Frykt for språkvansker og kulturforskjeller hindrer ansettelse av utenlandske medarbeidere, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i Adecco.
Adecco er Norges største bemanningsbyrå og har lang erfaring med å rekruttere utenlandsk arbeidskraft til norske bedrifter.
Ligner byggebransjen
Ifølge Adecco er det lettere å få utenlandske it-folk til å jobbe i Norge enn å finne arbeidsplasser som vil ta imot dem.
– Situasjonen i it-næringen ligner den vi hadde i bygg- og anleggsbransjen for noen år siden. Da var det stor skepsis til om folk fra Øst-Europa kunne fungere på norske arbeidsplasser, sier Øwre-Johnsen.
I dag jobber titusenvis av østeuropeere på norske byggeplasser.
På gjerdet
De siste par årene har mange norske bedrifter tatt i bruk it-eksperter i India og andre land utenfor Europa. Men de fleste jobber i hjemlandet og har bare korttidsopphold i Norge. Terskelen for å gi dem fast jobb er fortsatt høy i norske bedrifter.
Adecco mener skepsisen skyldes at svært mange norske bedrifter mangler erfaring med utenlandske ansatte. Det gjelder særlig små og mellomstore bedrifter.
– Det er mangel både på kunnskap og modenhet, og derfor vet de heller ikke hva de går glipp av, sier Madhukar Rohatgi, direktør for internasjonal rekruttering i Adecco.
Språkbarriere
Mange bedriftsledere lurer på hvordan folk fra andre land og kulturer vil passe inn på arbeidsplassen. Vil de finne seg til rette i et sosialt liv utenfor jobben?
Andre frykter at utenlandske eksperter bare vil bli i bedriften en kort periode og så ta med seg kompetansen videre.
For mange er språket det største problemet.
– I norske it-bedrifter er det en selvfølge å beherske engelsk. Mange sier likevel at kundene forventer at de snakker og skriver norsk. Ingen har lyst til å være først ute med å bryte barrieren og gjøre engelsk til arbeidsspråk, sier Madhukar Rohatgi i Adecco
Mentor er bra
Gode forberedelser er viktig for at en utenlandsk medarbeider skal finne seg til rette.
– Informasjon til alle ansatte i god tid på forhånd er alfa og omega. Det fungerer også bra å oppnevne en mentor som tar vare på den nyansatte i de første ukene.
Det handler også om enkle ting som å innvie den nye i den norske matpakkekulturen og om å invitere han eller henne hjem til middag, mener Madhukar Rohatgi.
- Nøkkelord
- Arbeidsliv
- Næringsliv