SAS-fly nær katastrofe

Et SAS-fly begynte å brenne da understellet brøt sammen under landing i Aalborg søndag. Elleve passasjerer ble brakt til sykehus, men ingen fikk alvorlige skader.

 

 
 
 

Vi var svært, svært nær en alvorlig katastrofe, sier innsatsleder Peter Reinau fra Beredskapsstyrken i Aalborg til nettavisen politiken.dk.
Innsatsen til piloten og redningsmannskapene på bakken hindret at menneskeliv gikk tapt. Flyet tippet over på siden da det ene landingshjulet brakk, og deler av den ene propellen ble trolig kastet inn i kabinen. Den ene motoren begynte å brenne, men flammene ble slukket i løpet av kort tid.

Noen av passasjerene kan ha fått nakkeslengskader, men de fleste kom fra den dramatiske hendelsen med sjokk- eller kuttskader.

Evakuering
Det tomotors flyet av typen Dash 8-Q400 hadde 69 passasjerer og fire besetningsmedlemmer om bord og gikk i rute mellom København og Aalborg.
Da flyet nærmet seg landing meldte piloten om problemer med understellet, trolig nesehjulet. Flyet sirklet en stund over flyplassen, og piloten rakk å kvitte seg med en del drivstoff før det ble tatt en beslutning om å gjennomføre en beredskapslanding.

Politiet i Aalborg valgte å sende alt disponibelt mannskap til flyplassen.
Da flyet tok bakken rett etter klokken 16, dreiet maskinen rundt i en halvsirkel med den høyre vingen skrensende bortover rullebanen. Flammene sto ut av motoren, men brannmannskapene var på plass umiddelbart og la ut skum. I løpet av fem minutter var evakueringen over, forteller innsatsleder Peter Reinau.
Passasjerene fikk tilbud om krisehjelp etter krasjlandingen.

Utsatt flytype
Ledelsen for Socialdemokratiet i Danmark skulle etter planen ha kjørt med ulykkesflyet tilbake til København etter å ha deltatt på partiets årlige kongress i Aalborg.
- Nå tar vi bussen i stedet, sa partileder Helle Thorning-Schmidt til politiken.dk søndag ettermiddag.

SAS ønsket søndag ikke å uttale seg om eventuelle årsaker til ulykken i Aalborg. Selskapet har imidlertid flere ganger tidligere hatt problemer med propellflyet Dash 8-Q400. I fjor var en maskin av denne typen nær ved å styrte i Sverige på grunn av en feil i den ene motoren.
De mange problemene med flytypen fikk den svenske havarikommisjonen til å konkludere med at den har «lav teknisk regularitet». Kommisjonen skrev i sin rapport etter nestenulykken i Kalmar at SAS' piloter har vært mentalt forberedt på problemer når de fløy Q400.

- Isolert hendelse
Til tross for en rekke uhell, mener SAS' danske visekonsernsjef John Dueholm at ulykken i Aalborg må karakteriseres som en isolert hendelse.
- Vi har søndag hatt kontakt med flyfabrikanten for å høre om de har kjennskap til lignende tilfeller. Det sier de at de ikke har, understreker Dueholm.
Q400 er en ny flytype som har hatt en del barnesykdommer, men visekonsernsjefen legger vekt på at disse er blitt rettet opp fortløpende. Søndagens ulykke kommer ikke til å få betydning for SAS' bruk av disse flyene, ifølge Dueholm.
Selskapet har til sammen 33 fly av typen Q400. Ingen av dem brukes i Norge, opplyser SAS Norge til NTB.