Krever penger til dødsstrekning i Oppland

Ordfører Anders A. Fretheim (Sp) i Ringebu krever flere veikroner for å gjøre dødsstrekningene på E6 gjennom Oppland sikrere.

Fredag morgen omkom to voksne og ett barn da en polskregistrert personbil og et vogntog kolliderte på E6 ved Toftemo i Dovre. 15. februar i år omkom en mor og hennes to sønner i en kollisjon i Ringebu kommune. Siden 1996 har 54 personer mistet livet på strekningen mellom Lillehammer og Dombås. Ringebu-ordfører Anders A. Fretheim (Sp) betegner E6 som utrivelig, og sier folk er så redde for å kjøre der at de velger lokale veier hvis det er mulig. Trafikken har økt kolossalt på E6 de siste årene, med mye tungtransport, men veien er fremdeles like smal. Treffer du en trailer i 80 kilometer i timen, har du små sjanser, sier Fretheim til Nationen. Han mener den eneste løsningen er å skru opp midtdelere på E6 gjennom hele Gudbrandsdalen. Problemet er at veien er for smal til at det er plass til midtdeler. Vi har jobbet knallhardt særlig det siste året for å få ny E6 gjennom Gudbrandsdalen inn i Nasjonal transportplan, sier Fretheim. Han krever nå at flere veikroner må brukes i Oppland. Fretheims kollega i Dovre kommune, Erland A. Løkken (Sp) sier veistandarden ikke er god nok i forhold til trafikkmengden. Han har i årevis kjempet for å få mer tungtrafikk over på jernbane. Også Trygg Trafikk vil ha mer tungtrafikk over på jernbanen. Midtdeler er imidlertid viktigst å få på plass, mener Trygg Trafikk.