NVE stopper B2C Energys kraftsalg 1. april

B2C Energy får ikke fornyet konsesjon som kraftleverandør etter 1. april. Selskapet har levert kraft til mange kunder uten gyldige kontrakter, meldt leverandørskifte uten samtykke fra kundene og krevd forskuddsbetaling i strid med NVEs vedtak.

Dette er helt uakseptabelt og reduserer kundenes tillit til kraftmarkedet, uttaler seksjonssjef Gunn Oland. NVE anbefaler kundene å finne seg ny kraftleverandør snarest. I tillegg til brudd på energiloven med tilhørende regelverk har selskapet brutt en rekke bestemmelser i markedsføringsloven som håndheves av Forbrukerombudet. Antall klager og henvendelser til Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og NVE tyder på at B2C Energy hindrer et effektivt kraftmarked. Kundene får fortsatt strøm Kundenes lokale nettselskap plikter å levere strøm til kunder uten avtale med kraftleverandør. Alle kunder får derfor strøm også etter 1. april. Prisen reguleres av NVE og er satt til spotprisen på den nordiske kraftbørsen med maksimalt 5 øre/kWh i påslag, eksklusive avgifter. Dette er normalt sett dyrere enn en ordinær avtale. NVE anbefaler sterkt at B2C Energy sine kunder snarest skaffer seg ny kraftleverandør. Konkurransetilsynets prisoversikt på www.kt.no viser hvilke kraftleverandører som tilbyr kraft. Her kan kundene sammenligne priser og produkter fra ulike kraftleverandører. Har gitt selskapet mange sjanser B2C Energy har fått mange sjanser til å forbedre seg. Selskapet har fått påbud om å utarbeide og innføre gyldige kontrakter og forbedre sine rutiner ved melding av leverandørskifter. Selskapet fikk bl.a. i desember i fjor forbud mot å ta forskuddsbetaling for strøm, men B2C Energy har likevel krevd inn betydelige forskudd. NVE har pålagt kraftleverandøren å betale tilbake beløpene som de urettmessig har krevd inn. NVE har pålagt selskapet en særskilt rapportering. - Vi mener innrapporteringen viser at kraftleverandøren ikke har de rutiner og kundesystemer som er nødvendig for å drive forsvarlig kraftomsetning, sier Gunn Oland. Det gjelder blant annet rutiner for avregning av pris og volum for kundene i tillegg til manglende likviditetsstyring og risikohåndtering.