Forskjellen på tilbudene var mer enn 60 millioner kroner. Mesta A/S hadde laveste tilbud på kr 354.451 millioner, mens høyeste tilbud var i overkant av 412 millioner kroner. Mesta A/S kr 354. 451 mill. Skanska Norge A/S 384. 871 mill. Mika A/S 394. 272 mill. NCC Construction A/S 412.041 mill. Styreleder i tunnelselskapet Atlanterhavstunnelen A/S, Jon Harry Kvalshaug, sier seg godt fornøyd med tilbudene. - Tilbudene var i underkant av hva jeg forventet, sier han. - Antall tilbud er som forventet. Det er tydelig at det har vært reell konkurranse. Det viser prisene. Vi skal nå kontrollregne tilbudene, og tilbudene skal også behandles i Vegdirektoratet. Jeg regner med at vi i slutten av juli måned kan inngå kontrakt med entreprenøren. Merverdiavgift, elektroarbeider og usikkerhetsavsetninger kommer i tillegg til de prisene vi fikk i dag. Tunnelen vil derfor få en annen sluttsum enn de tilbudssummene vi nå kjenner, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth. I tillegg til Atlanterhavstunnelen omfatter tilbudene 300 meter veg på Averøy og i Kristiansund Tunnelarbeidet starter opp i august i år, og vil være avsluttet i desember 2008. Fredag 2. juni er det tilbudsåpning for bygging av 3,5 km tilførselsveg, 700 meter sider veg og 1 000 meter gangveg/fortau på Averøy. Vegbyggingen her vil stort sett foregå i utmark, og vil medføre innløsning og riving av ett bolighus og en fritidsbolig. - Vi forventer flere tilbud enn de fire vi fikk i dag. Jeg regner det som overveiende sannsynlig at flere lokale og regionale entreprenører vil levere tilbud på vegbyggingen. Tilbudene for veg i Kristiansund vil gå ut neste år, sier Halgeir Brudeseth.
- Nøkkelord
- Import