Vegvesenet beklager lange køer

Det for tiden er vanskelig å få time ved trafikkstasjonene i Region øst. - Dette beklager vi på det sterkeste. Vi tar situasjonen på alvor, og jobber så godt vi kan for å bedre forholdene raskt, sier seksjonsleder Siv Kilskar i Statens vegvesen.

Hovedgrunnen til de lange køene, er at Statens vegvesen er i ferd med å innføre en ny totrinnsbehandling. Det innebærer at én kontrollør utfører kontrollen, mens en systemkontrollør kvalitetssikrer arbeidet. Målet med den nye arbeidsformen er likebehandling og rettferdighet overfor kunden. Kundeundersøkelsene viser nemlig at det kunden setter aller høyest, er likebehandling. Dette tar Statens vegvesen på alvor ved å innføre en ny og enda sikrere arbeidsmetode. I tillegg har Statens vegvesen vært gjennom en nedbemanningsprosess, og har frem til nå ikke hatt mulighet til å ansette flere til tross for økende arbeidsmengde. Ansetter flere - Vi går nå gjennom alle rutiner og har stort fokus på å øke effektiviteten. Som et strakstiltak vil man omprioritere noen ressurser. I tillegg vil vi ansette flere folk så snart som mulig. Men de nyansatte må jo gjennom en opplæringsperiode, og ikke blir effektive fra dag én. På sikt vil dette likevel ha en god effekt. Dessuten handler dette også om å få den nye totrinnsbehandlingen inn i fingrene, sier Siv Kilskar, seksjonsleder i Statens vegvesen. Ressurskrevende Den nye måten å jobbe på er ressurskrevende spesielt nå i starten. I Stor-Oslo startet man opp 01.01.2006. De andre distriktene i Region øst, er også i ferd med å innføre ordningen og de ansatte har vært på opplæring ved Risløkka trafikkstasjonen. - Noen kunder har reagert på at det ser ut som om det står unødvendig mange ansatte og ser på når en bil kontrolleres. Dette er det en helt naturlig forklaring på: Vi er i en opplæringssituasjon, hvor ansatte ved trafikkstasjoner i ulike distrikter lærer den nye totrinnsmodellen for likebehandling. De kurses med andre ord ved trafikkstasjonene i Stor-Oslo, sier overingeniør Hans Olav Simonsen i Statens vegvesen. Det er også slik at Risløkka trafikkstasjon har et spesielt godt opplæringssystem for nyansatte. Av og til vil det derfor være hospitanter tilstede under kontrollene. - Vi mener den nye arbeidsformen gagner både våre kunder og våre egne ansatte. For kundene blir både sikkerheten og profesjonaliteten enda bedre ivaretatt. For våre egne ansatte er det en trygghet å vite at vi utfører en mest mulig lik og korrekt behandling, fastslår Kilskar.