- Annerledes tenking gir bedre lønnsomhet

Dette var et av de seks budskapene som professor Roger Flanagan kom med under sitt foredrag på Byggedagene.

Flanagan snakket om utfordringer for å oppnå bedre konkurranseevne i byggenæringen, og dermed bedre lønnsomhet. Flanagan er professor i Construction Management ved universitetet i Reading i England. Han er også styremedlem i Skanska AB, og har ledet et utviklingsprogram for fremtidig byggevirksomhet i Sverige. Han mente at næringen må endre sin kultur slik at den blir flinkere til å utnytte de mulighetene som finnes. De andre budskapene han hadde var at næringen må bygge rimeligere, bygge sikrere (de ansatte i næringen skal kunne vite at de kan gå hjem etter arbeidsdagen), bli flinkere til å respektere mennesker (blant annet ved å legge bedre til rette for å trekke kvinner til næringen) og omfavne ny teknologi for å oppnå konkurransefordeler. De viktigste kreftene som vil påvirke utviklingen fremover mente Flanagan er nasjonale økonomier i stadig endring, globalisering innen næringen, endringer i demografiske forhold (stadig flere eldre i Europa), stadig høyere forventninger fra kundene, miljøet og miljøkrav vil bety stadig mer, nye transportmetoder, sterk vekst i bygging av boliger (spesielt i nye økonomier som Brasil og Kina), strengere krav til sikkerhet, et markert skift fra offentlig til privat bygging, store investeringer i rehabilitering, økende bruk av utenlandsk arbeidskraft (vi henter rimelig arbeidskraft fra Polen, Polen henter rimelig arbeidskraft fra Ukraina), større grad av spesialisering, stadig flere megaprosjekter (som The Palm Islands in Dubai, Petronas Tower i Malaysia og Millau brua i Frankrike) og lavere kostnader for arkitektur og design. I følge Flanagan virker norsk satsing i utlandet mindre strategisk enn for eksempel den svenske. Sverige har klart definert hvilke land de vil satse i, noe Norge ikke har gjort. På verdensbasis mener Flanagan at Europa har hatt og kommer til å ha den sterkeste veksten fremover, noe som gjør at amerikanske selskaper ser store muligheter her. USA er et enormt marked, og vil være viktigere for mange enn Asia. I Asia har Kina den sterkeste veksten. Han mente norsk bygge- og anleggsnæring har gode muligheter for å eksportere mer enn den gjør. Han viste til at norske arkitektfirmaer har gjort det meget godt, og at vi er verdensledende på for eksempel tunneler. Skal vi lykkes må vi bli flinkere til å forstå og utnytte konkurranse fordelene vi har, vi må øke produktiviteten og investere mer i mennesker. Gjør vi det mener han vi vil oppnå økt lønnsomhet. Vi må også bli flinkere til å analysere hva som gir lønnsomhet.