Ny billionplan kommer

Fredag blir en viktig dag for den norske anleggsbransjen. Da får vi svaret på hvordan regjeringen mener vi bør planlegge og bygge ut den norske infrastrukturen for de neste ti årene. Det er klart for fremleggens av en ny Nasjonal transportplan (NTP), som Hareide lover skal bli den største i kroner og øre noensinne.

Det betyr at vi nok en gang får en NTP på over 1.000 milliarder kroner. For en tid tilbake gikk samferdselsminister Knut Arild Hareide ut og advarte om at den nye planen skulle tas noe ned og at gigantprosjektene skulle bli færre. Nå ser det likevel ut til at milliardene sitter nokså løst – både med tanke på det totale omfanget og ikke minst gjennom alle lekkasjene vi har sett den senere tiden.

Det er helt tydelig at vi er i ferd med å gå inn i valgkampmodus for politikerne, for sjelden har vi sett at lekkasjene har kommet så tett og i så stort omfang. Man skulle nesten tro at det aller meste nå allerede er presentert, og at det ikke er noe tilbake å vise frem i planen. Men det blir det helt klart. Det er nok fortsatt spart på en rekke store utbygginger, innen flere sektorer.

Regjeringen slår virkelig på stortromma når planen fredag skal presenteres, en fremleggelse du for øvrig kan se live her på bygg.no, for alle partilederne i regjeringen pluss Hareide stiller på fremleggelsen. Her skal alle få vise frem ”sine” prosjekter og være med å skinne når milliardene skal fordeles.

Det er alltid stor spenning når disse store planene skal lanseres. Det er også alltid slik at noen blir fornøyde, samtidig som mange blir skuffet. Det er mange og store prosjekter som skal presenteres fredag, men det er definitivt også en rekke utbygginger som ikke vinner frem. Vi kommer derfor også til å høre mange skuffede røster fra ulike kanter av landet – fra folk som har kjempet hardt over lang tid for at nettopp deres prosjekter skal vinne frem. Og blir man utelatt kan skuffelsen være stor. Opposisjonen vil definitivt også si fra med klar røst om alt som ikke er med, på samme tid som noen mener det bygges altfor mye, ikke minst innen veisektoren.

Men det er viktig å huske på at slaget ikke er tapt selv om planen nå blir presentert. Dette er noe man skal diskutere i detalj på Stortinget, og nå har ikke regjeringen flertall, noe som betyr at de må ha støtte i Stortinget – og denne støtten må de først og fremst hente fra Fremskrittspartiet. Dermed kan det ligge an til at veisektoren til slutt kan stå igjen som en sterk kandidat til å dra inn en meget stor del av totalpotten. Det betyr mange prosjekter til Statens vegvesen, men det blir nok også slik at Nye Veier vil ta en stadig større del av kaka. De vil attpåtil komme inn i jernbanesektoren, når de som tidligere varslet skal overta byggingen av Ringeriksbanen.

Momentet det kanskje knytter seg mest spenning til er nettopp hvordan jernbanesektoren kommer ut i den nye transportplanen. Jernbaneutbyggingene har den senere tiden fått mest oppmerksomhet for overskridelser og prosjekter som forsinkes og skyves frem i tid. Det kan også innebære at jernbanesektoren får en mindre totalpakke enn mange både håper og forventer, og at flere prosjekter kommer i siste del av NTP, og også flyttes inn i neste planperiode. Det er ikke usannsynlig at jernbanesatsingen vil tas relativt kraftig ned i påvente av mer forutsigbare økonomiske kalkyler.

Mange er også spente på hvordan satsingen i hovedstaden skal bli. Flere peker på at Oslo kan bli taperen i kampen mot andre gode formål. Det kan også godt være – samtidig som flere utbygginger allerede også kan ligge på vent for hovedstadsområdet til planen blir presentert i sin helhet. Fredag får vi fasiten fra regjeringen, før det virkelige slaget står i Stortinget.