Digitaliseringens år

2020 ble et spesielt år for oss alle. Det vil også 2021 bli. Men den uvanlige tiden vi nå er inne i, gir oss også noen nye muligheter. Det er ofte slik at om noen dører lukkes, så vil det alltid åpnes noen nye - slik vil det også være innen byggenæringen. De betyr at det alltid vil finnes muligheter for de som tenker nytt og fremoverlent, selv om det finnes noen utfordringer innen bygg, anlegg og eiendom.

Flere bransjer har virkelig møtt veggen i løpet av koronapandemien, men det er også noen som har blomstret og vokst kraftig. Og dette har skjedd raskt. Ikke minst gjelder dette flere virksomheter som tidlig valgte å satse på digitale kjøpemønstre og opplevelser. Dette markedet har nærmest eksplodert i en tid der mange av oss har blitt tvunget til å tilbringe mer tid innom husets fire vegger. Disse mulighetene er det mange som har sett, og flere nystartede selskaper har hatt større utfordringer med å møte etterspørselen enn å kunne tjene nok penger til å få i gang sine oppstartselskaper.

Selv i en tid der koronaen herjer, er det flere megatrender som treffer byggenæringen med full kraft i starten av 2020-årene. For selv om mye har havnet i bakgrunnen i koronapandemien, vil fortsatt det grønne skiftet og digitaliseringens fremvekst fortsette. Dette er trender som på flere måter har skutt ytterligere fart også i 2020, men vi har ikke merket det i så stor grad som vi kanskje kunne forvente. Men utviklingen ligger der, og den vil øke på i 2021.

Det grønne omstillingsarbeidet er noe som vil komme med full kraft, enten vi vil eller ikke, og vi må levere etter disse nye kravene som kommer. Dette ser vi blant annet eksempler på innen anleggssektoren, som ble trukket frem i regjeringens klimaplan. Her må anleggsbransjen levere, og det vil den klare.

Digitaliseringen er noe de som vil overleve må ta inn over seg. Det er ikke et krav fra myndighetene, men er krav om faktisk å klare seg i morgendagens marked. Digitalisering er ikke et mål i seg selv, men er et virkemiddel til å nå alle de andre overordnede målene, som å kunne levere sine tjenester og tjener penger, i en grønn fremtid. Nettopp digitaliseringens muligheter har blitt en større del av hverdagen enn tidligere i 2020. Dette vil også smitte over på andre sektorer i løpet av 2021, som blant annet byggenæringen. Mange i næringen er flinke, men det er fortsatt slik at altfor mange ligger bakpå og venter for å se an utviklingen. Det vil ikke være tilstrekkelig lenger. Utviklingen vil nå skje hurtig, og kommende generasjon vil raskt komme og endre hele kjøpestrukturer og måten hverdagen oppleves.