Med dette kan Bane NOR øke kapasiteten på Nordlandsbanen og gjør den mer funksjonell og robust.
- Vi er inne i en veldig spennende og viktig treårsperiode for jernbanen i landsdelen. Jeg gleder meg til resultatet – og at vi da kan presentere en enda mer moderne og fremtidsrettet bane. Spesielt med tanke på godstrafikken og de store fordelene dette gir samfunnet i både bærekraft og miljøgevinst, sier Thor Brækkan, områdedirektør i Bane NOR til Bane NORs nettsider.
Nordlandsbanen er først ute av banene i Norge som får på plass det nye standardiserte systemet for signalisering og trafikkstyring på jernbanen i Europa (ERTMS). Dette vil koste 450 millioner kroner i denne perioden, 570 millioner totalt. Samtidig gjør de også nødvendige sporforlengelser i Bodø, Dunderland og Mo i Rana for cirka 177 millioner. Dette gjør også at man nå kan ta i bruk det lange kryssingssporet på Røkland. I Fauske er de i gang med utvidelse av godsterminalen for 150 millioner, og her vil de også få lengre kryssingsspor.
- Nøkkelord
- Anlegg