Illustrasjonsfoto

Skal bruke halvannen milliard på Nordlandsbanen

1,54 milliarder kroner skal investeres og brukes på vedlikehold ved Nordlandsbanen frem mot 2022.

Med dette kan Bane NOR øke kapasiteten på Nordlandsbanen og gjør den mer funksjonell og robust.

- Vi er inne i en veldig spennende og viktig treårsperiode for jernbanen i landsdelen. Jeg gleder meg til resultatet – og at vi da kan presentere en enda mer moderne og fremtidsrettet bane. Spesielt med tanke på godstrafikken og de store fordelene dette gir samfunnet i både bærekraft og miljøgevinst, sier Thor Brækkan, områdedirektør i Bane NOR til Bane NORs nettsider.

Nordlandsbanen er først ute av banene i Norge som får på plass det nye standardiserte systemet for signalisering og trafikkstyring på jernbanen i Europa (ERTMS). Dette vil koste 450 millioner kroner i denne perioden, 570 millioner totalt. Samtidig gjør de også nødvendige sporforlengelser i Bodø, Dunderland og Mo i Rana for cirka 177 millioner. Dette gjør også at man nå kan ta i bruk det lange kryssingssporet på Røkland. I Fauske er de i gang med utvidelse av godsterminalen for 150 millioner, og her vil de også få lengre kryssingsspor.