Arkitektene i Myntgata Arkitektursamvirke vil gjøre det enklere for vanlige folk å ta kontakt med dem ved å tilby gratis digital rådgivning. Seks av ti kontorer i kollektivet bidrar foreløpig i pilotprosjektet.

Arkitekter lager koronatilbud

Myntgata Arkitektursamvirke går nye veier for å skaffe oppdrag i krisetider og for å gjøre arkitekttjenester mer tilgjengelige for folk flest.

Myntgata Arkitektursamvirke består av ti selvstendige unge arkitektkontor i Oslo sentrum. Også de har merket tøffe tider etter koronakrisens inntog i midten mars. Nå prøver de å skaffe nye kunder og få flere til å bruke arkitekt ved å tilby gratis digital rådgivning.

– Etter flere uker på hjemmekontor kommer behovene vi har i våre privatboliger tydeligere frem, og samtidig opplever kulturelle og kommersielle aktører at deres lokaler står tomme. Her ligger det en mulighet som kan gi oss tid til å utvikle nye strategier, vurdere behovene våre på nytt og komme i gang med prosjekter som er satt på vent, sier arkitekt Colm O’Brien i Holt O’Brien – som er ett av kontorene i samvirket.

Arkitektursamvirket har bestemt seg for å tilby 45 minutters kostnadsfri digital eksperthjelp slik at potensielle kunder kan få vurdert prosjektet sitt og se om de skal gå videre med det.

– Vi mener at dette kan være en måte å senke terskelen for å komme i kontakt med en arkitekt – og samtidig gjøre det lettere å få inn gode kvaliteter i de prosjektene folk ønsker å gjøre, sier O’Brien.

Han forteller at Myntgata Arkitektursamvirke er et nettverk av ganske nyetablerte kontorer med bred erfaring innenfor de forskjellige delene av faget. Arkitektfellesskapet drives etter samvirkemodellen.

– Hvem er kampanjen rettet mot?

– Den er rettet mot alle, både privatpersoner og firmaer. Møtene foregår digitalt og takket være teknologien vi har tilgjengelig kan befaringer og møter gjennomføres uten behov for fysisk oppmøte.

– Hvordan foregår en digital befaring rent praktisk?

– I løpet av de siste månedene har de fleste blitt eksperter på forskjellige videochat-apper, slik at vi ikke ser dette som et stort problem med gjennomføringen. Å gå gjennom rommet med en telefon eller tablet er lett å få til, men vi forventer også at klienter har bilder og tegninger klare, sier O’Brien.

Han mener det lønner seg å være mest mulig forberedt med foto, video eller tegninger, og ha en klar beskrivelse av prosjektet.

– Hvilke erfaringer har dere med digitale møter mellom arkitekt og kunde?

– De fleste av oss har holdt på med dette tidligere i en eller annen form lenge før koronakrisen. Arkitekter samarbeider med andre kontorer i andre byer eller land eller har kunder med base i andre deler av landet. Vi tenker at det beste fortsatt er en-til-en møter, men siden teknologien har blitt så bra, kan vi gjøre det over nett og på den måten spare inn reisetid og kostnader.

– Hvordan har koronakrisen påvirket virksomheten?

– I likhet med mange andre har vi hatt endel endringer og forsinkelser i prosjekter. Mindre kontorer som oss er ofte mer smidige i vanskelige tider enn større kontorer og kan ta på oss nytt arbeid på kort varsel. Vi gjennomgår de samme utfordringene og kan dermed dele erfaringer. På den måten er vi mer motstandsdyktige, enn om vi hadde kontorer hver for oss, sier O’Brien.

Han understreker at krisen åpner for nye måter å tenke og jobbe på.

– Når det gjelder fremtidsutsiktene ser vi definitivt nye muligheter. Nå virker det som om folk er kommet over det første sjokket, og vi ser at det begynner å komme inn nye oppdrag igjen. Livet begynner sakte å nærme seg normalen. Derfor er vi optimister med tanke på fremtiden for oss yngre arkitektkontorer, avslutter han.