– Målet er å holde hjulene i gang, sier Mats Sundbakken i Maxbo Proff og Kristoffer Førde Aarskog, sjef for tjenestesalg i Løvenskiold Handel. Foto: Katrine Lunke

Lanserer koblingstjeneste for håndverkerkapasitet

Mange byggmestere og mindre håndverksbedrifter opplever nå at de mangler håndverkere til prosjektene, samtidig er det håndverkere som mangler en jobb å gå til. Nå tilbyr Maxbo Proff en gratis tjeneste som kobler ledig kapasitet og behov.

– Vi har i den siste tiden vært i kontakt med mange kunder som nå har ulike utfordringer med bemanningen, sier Mats Sundbakken, salgsdirektør i Maxbo Proff for Oslo og Akershus i en pressemelding.

Maxbo Proff opplever at en gruppe proffkunder har nok oppdrag, men mangler folk. De har arbeidere som sitter i karantene, er hjemme med små barn eller er blant de mange utenlanske arbeidere som har reist hjem. Dette er gjerne selskaper som jobber med nybygg eller utvendig arbeid. Samtidig er det proffkunder som har få oppdrag, med ansatte som har ledig kapasitet. Dette er ofte kunder som har fått oppdrag utsatt eller avbestilt.

– Vi har jobbet raskt de siste dagene for å få til en løsning hvor disse kundene kan finne hverandre, og matche behovet for kapasitet. Nå får vi på plass en løsning hvor de som har jobber kan få hjelp med ekstra arbeidskraft, og de som har folk, men mangler jobber, kan få hjelp til å finne disse, sier Mats Sundbakken.

De har også tidligere tilbydd bemanningsløsninger for utvalgte byggeprosjekter, men opplever nå dagens behov som ekstraordinært.

– Dette er en helt unik situasjon, og det er i alles interesse at vi holder hjulene i gang. Å få flyttet rundt på kapasiteten, er svært viktig for å sikre en så normal drift som mulig. For oss betyr det at vi både kan hjelpe kundene våre og samtidig trygge vår egen drift, sier Sundbakken.

Kristoffer Førde Aarskog, sjef for tjenestesalg i Løvenskiold Handel, har hatt ansvaret for utviklingen av tjenesten.

– Dette er en ny tjeneste som vi har utviklet på kort tid, og det vil være behov for noen manuelle løsninger i oppstartsfasen. Målet er at dette skal bli en automatisert løsning innen kort tid. Interessen for en slik løsning har vært økende over lengre tid, så vi har tro på at dette kan bli en tjeneste som vil være ettertraktet og positiv også når bransjen er tilbake til mer normale forhold, sier Førde Aarskog.