<p>Femte generasjon av Volkswagen Caddy ble lansert i Düsseldorf torsdag kveld. Foto: Jørn Hindklev</p>Foto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFørste og andre generasjon av Volkswagen Caddy. Foto: Jørn HindklevAndre og tredje generasjon av Volkswagen Caddy. Foto: Jørn Hindklev

Her er nye Volkswagen Caddy

Torsdag kveld var det duket for verdenspremiere for femte generasjon Volkswagen Caddy. Her kan du se de rykende ferske bildene av nyheten. Bilen blir lansert i Norge i uke 47.

Caddy er en svært viktig bil for Volkswagen, og siden Caddys historie startet helt tilbake i USA i 1978, har Volkswagen produsert tre millioner eksemplarer av Volkswagen Caddy.

Ny fra grunnen

Tredje generasjon ble presentert i 2010, mens fjerde generasjon ble presentert februar 2015. Nå er det på tide med en ny generasjon Caddy, og Volkswagen opplyser i en pressemelding at alle detaljer er nye fra grunnen av for nyheten. Nye Caddy er basert på MQB-plattformen, en modulær plattform for tverrstilt motor, som åpner for mye ny teknologi.

– Med betydelig mer plass, perfeksjonerte detaljer, ny teknologi og nytt og dynamisk design representerer den nye Caddy et stort sprang, sier Thomas Sedran, direktør for Volkswagen Commercial Vehicles i pressemeldingen.

Lanseres  i Norge uke 47

Caddy5 vil bli lansert i Norge uke 47, og produksjonsstart for kundebiler i kort akselavstand vil starte i uke 40. Volkswagen opplyser at Caddy Maxi vil ha noe senere produksjonsstart, det samme gjelder Caddy 4MOTION som har planlagt markedsintroduksjon i første kvartal 2021. For det norske markedet kommer dessverre ikke nye Caddy i den populære kombinasjonen 4MOTION med DSG-girkasse. Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at cirka 25 prosent av Caddy4 har blitt solgt med denne kombinasjonen i 2019.

Svelger to europaller

Femte generasjonen av Caddy får mer plass enn forgjengeren. Den lange versjonen, Caddy Maxi, vil nå romme to europaller. De kan enten lastes sidelengs i midten og bak, eller sideveis i midten og på langs bak.

Volkswagen-ingeniørene har med overgang til MQB-plattformen gitt Caddy5 et helt nytt og mer dynamisk karosseridesign med lavere luftmotstand enn forrige generasjon Caddy. Cw-verdien reduserer fra 0,33 til 0,3. Det mener Volkswagen er en ny målestokk i klassen.

Caddy får nå lukkehjelp for skyvedører og bakluke som ekstrautstyr, 18-tommers lettmetallhjul er standard for toppversjonen, og frontlykter og baklys har LED-teknologi. For første gang kan også Caddy leveres med nøkkelfri adgang og start (Kessy) og med «Digital cockpit».

Betjeningshendler har fått en helt ny utforming, og de interaktive grensesnittene kan leveres heldigitale («Digital Cockpit»). Infotainmentsystemet har en skjerm på mellom 6,5 og 10 tommer, alt etter utstyrsversjon, og er basert på den nye MIB3-arkitekturen.

Volkswagen opplyser at nye Caddy i tillegg til å leveres som varebil, fortsatt også kan leveres i ulike personbilversjoner, men for det norske markedet er det ingen tvil om at det store volumet vil bli solgt som varebiler.

Mange nye sikkerhet- og førerassistentsystemer

Med ny generasjon tar Volkswagen et løft innen sikkerhet- og førerassistentsystemer. Seks av de 19 førerassistentsystemene til Caddy er helt nye. Det inkluderer «Travel Assist» for første gang i et nyttekjøretøy fra Volkswagen. Systemet tillater assistert kjøring over et stort hastighetsspenn.

Den nye Caddy kan også leveres med «Trailer Assist», kjent fra Transporter og Crafter, som gjør rygging med tilhenger betydelig enklere. I tillegg kommer «Side Assist», som også inkluderer «Rear Traffic Alert».

Volkswagen opplyser at de eksisterende assistentsystemene i Caddy også er betydelig utvidet og oppdatert med nye funksjoner.

Blir ikke helelektrifisert, men reduserer drivstofforbruket opptil 12 prosent

Det rapporteres ikke om noen hel elektrifisering av nye Caddy. I dette segmentet er det ID. Buzz Cargo som skal være den elektriske bilen Volkswagen etter hvert skal satse på i Norge.

Men med ny generasjon reduseres drivstofforbruket til Caddy med inntil 12 prosent.

TDI-motorene har et effektspenn fra 75 hk (55 kW) til 122 hk (90 kW). Alle har partikkelfilter og oppfyller de nye Euro-6 utslippskravene. Motorene i nye Caddy er fra Volkswagens siste utviklingstrinn.

Volkswagen opplyser at motorene for først ang har to SCR-katalysatorer og dobbelinjeksjon av AdBlue.

­ Dermed reduseres utslippene av NO x betydelig sammenlignet med forgjengeren, og motorene i Caddy er blant verdens reneste dieselmotorer, skriver Volkswagen i pressemeldingen.

Også TSI-bensinmotoren på 116 hk (84 kW) fremheves som et effektivt alternativ.

Foreløpig er ikke priser for nye Caddy klare, men det vil de bli til salgsstart som estimeres uke 30 i Norge.

Du kan lese mer om den nye varebilen i Byggeindustrien nummer 5.