Ford lanserer ladbar hybrid-varebil i Norge

Nye Ford Transit Custom ladbar hybrid er nå klar for Norge.

I løpet av desember i år ankommer de første bilene, av det som skal være den første ladbare hybriden i 1-tonns varebilsegmentet.

- Dette er en perfekt arbeidsbil for kunder som ønsker å ha muligheten til å kjøre helelektrisk og samtidig ha den totale rekkevidden og lastekapasiteten som de beste varebilene i klassen, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg i en pressemelding.

Den helelektriske rekkevidden i henhold til den nye og strengere WLTP-standarden er opptil 43 kilometer ved kombinert kjøring (48 km ved bykjøring). Transit Custom ladbar hybrid er en forhjulsdreven bil som drives helelektrisk av en 92,9 kW elektrisk motor og en 13,6 kWh lithium-ion batteripakke.

Fords 1.0-liters EcoBoost bensinmotor skal fungerer som en rekkeviddeforlenger, som lader batteriet på de turene der lading fra strømnettet og regenerering av bremseenergi ikke gir tilstrekkelig rekkevidde.

Oppgitt forbruk på nye Transit Custom ladbar hybrid er 0,27 l/mil (60 gr. CO2/km).

Batteripakken kommer også med en standardgaranti som varer i 8 år/160 000 km.

Transit Custom ladbar hybrid har også samme nyttelast som den ikke-elektrifiserte varianten. Det betyr en netto nyttelast på 1.130 kilo og et lasterom som enkelt kan håndtere standardplater på 240 x 120 cm flatt på gulvet, eller tre europaller.

Varebilen har også et lastevolum på seks kubikkmeter utstyrt med skillevegg. Batteripakken er plassert under varerommet og opptar ikke lasteplass.

I et testprosjekt i London som britiske myndigheter gjennomførte med blant annet 20 Transit Custom ladbare hybrider over ett år, viste det seg at hele 75 prosent av den samlede avstanden på 240.000 kilometer som bilene tilbakela, skjedde helelektrisk.

Nye Transit ladbar hybrid kommer som standard med FordPass Connect modem. Senere i år lanserer Ford også den helt nye FordPass Pro-appen.

Muligheten for geofence blir også introdusert for den nye ladbare varebilen våren 2020. Dette tilrettelegger også for at bilen innenfor visse områder, for eksempel i bysentrum, kan kjøres på kun elektrisitet.

Geofence kan også ettermonteres for biler som blir levert før våren 2020.

Nye Transit Custom ladbar hybrid utstyres med fire kjøremodus som bestemmer hvordan bensinmotoren skal fungere som rekkeviddeforlenger. Med «EV Auto» blir det automatisk regnet ut når batteriet har behov for lading, med «EV Charge» lader bensinmotoren batteriet maksimalt opp. Velger du «EV Now» kjører bilen helelektrisk. «EV Later» blir brukt for å ta vare på batteriets ladenivå for å ha strøm til å kjøre elektrisk senere på turen.

Nye Transit Custom ladbar hybrid skal kunne lades opp på 4,3 timer ved bruk av en vanlig lader med en jordet husholdningskontakt (230 Volt / 10 Ampere). Bruker du en Type 2 AC hjemmelader / ladeboks, tar det 2,7 timer.