Foto: Skoveng KranserviceFoto: Skoveng KranserviceFoto: Skoveng Kranservice

Asle Skoveng Kranservice kjøpt opp - forventer mer konsolidering i kranbransjen

Det skedsmo-baserte kranselskapet Asle Skoveng Kranservice er kjøpt opp av Transportsentralen Lillestrøm, og går nå, med ny ledelse og nye eiere mot videre vekst og mulige oppkjøp i årene som kommer.

Daglig leder Lars Christian Steen i Skoveng Kranservice. Foto: Skoveng Kranservice

1. mars i år gikk Transportsentralen Lillestrøm inn og kjøpte opp Asle Skoveng Kranservice etter å ha blitt kontaktet av familieselskapets daværende eiere, Asle Kristian og Ingeborg Skoveng. Transportsentralen Lillestrøm har styrelederrollen i selskapet som fra nå av vil frontes som Skoveng Kranservice, og med seg på eiersiden har de en rekke investorer, samt Skovengs nye daglige leder Lars Christian Steen, som startet i jobben 5. august i år etter å ha gått fra jobben som daglig leder for BNS Miljø.

– Det er nye eiere og ny ledelse, men de samme gode ansatte, understreker Steen overfor Byggeindustrien.

I dag har Skoveng Kranservice 34 ansatte, 20 mobilkraner, fem kranbiler, fire teleskoptrucker og seks semier med uttrekk. Mobilkranparken er i størrelsen 30 til 220 tonn.

Fredag ble maskinparken styrket med 17 nye kjøretøy med selskapets nye profil. Oppkjøpet setter Skoveng i posisjon for vekst, mener den nye sjefen.

– Dette betyr at vi har mulighet til å fornye, modernisere og være forberedte på endrede behov i markedet. Innenfor kundegruppen vår har det vært mange konsolideringer, og vi som leverandører må tilpasse oss de nye store grupperingene. Vi må selv vokse, vi må fornye maskinparken og vi må tilpasse oss strengere krav og mer komplekse forespørsler. Som en del av dette må vi også se etter muligheter for å konsolidere innenfor kranbransjen, sier han.

Steen og resten av Skoveng-eierne forbereder seg på store endringer i kranbransjen i årene som kommer.

– Krantjenester har primært vært eid og drevet av familieselskaper, og selv om det bringer med seg mange gode verdier, er det nok ikke en driver for modernisering, fornying og satsing. Vi vil se om vi sammen kan profesjonalisere og strømlinjeforme leveranse- og tjenestespekteret i kranbransjen. Vi forventer mye mer konsolidering i leverandørindustrien, og da ønsker vi å posisjonere oss nå for å ta en lederrolle i den utviklingen, sier Steen.