Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Klart for tidenes veiutbygging i Oppland

Prosjektet består av 44 kilometer motorvei for 110 km/t med store konstruksjoner som ny firefelts bru over Mjøsa, bru over Lågen ved Lillehammer og nye tunneler forbi Lillehammer og Fåberg.

Publisert: 26.02.2019 14:51.

I løpet av 2019 skal tre store kontrakter for utbygging av til sammen 44 kilometer firefelts motorvei fra Moelv til Øyer ut i markedet. Oppdragene har en samlet forventet kontraktsverdi på cirka åtte milliarder kroner. 

  • Klimamelding møter isfront

  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser

  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen

Nettleder

Utnytt muligheten!

Les også:

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Klimamelding møter isfront
  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak
  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser
  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen
  • Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen
  • Utnytt muligheten!
  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL
  • NRC Group Norge blir med i Diversitas
  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Den første konkurransen blir offentliggjort allerede i april.

Prosjektet inngår i Nye Veiers utbygging av firefelts E6 fra Kolomoen i Hedmark til Øyer i Oppland. Strekningen Kolomoen – Moelv er under utbygging, mens det forventes byggestart for den første delstrekningen på Moelv - Øyer allerede i 2020.

– Vi er godt i gang med forberedende arbeider for utbygging av ny firefelts E6 fra Moelv til Øyer. I løpet av 2019 skal vi gjennomføre tre attraktive konkurranser for å skaffe oss de beste entreprenørene, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Prosjektet består av 44 kilometer motorvei for 110 km/t med store konstruksjoner som ny firefelts bru over Mjøsa, bru over Lågen ved Lillehammer og nye tunneler forbi Lillehammer og Fåberg.

Nye Veier har delt prosjektet i tre kontrakter. Konkurransen for strekningen i midten, fra Roterud til Storhove, blir offentliggjort allerede i april i år. Konkurransen for Moelv - Roterud lyses ut i juni, mens den nordligste delstrekningen fra Storhove til Øyer skal ut i markedet i august.

– Det foreligger kommunedelplaner for delstrekningene Moelv - Roterud og Roterud – Storhove - Ensby. På disse strekningene skal entreprenørene og Nye Veier utarbeide reguleringsplaner og optimalisere strekningene gjennom en felles prosjektutviklingsfase året før byggestart. På strekningen Storhove - Øyer pågår det reguleringsplanarbeid i regi av Nye Veier og det legges til rette for noe teknisk optimalisering i regi av totalentreprenør også på denne delstrekningen. Dette gir oss byggestart innen utgangen av 2020, sier Moshagen i en pressemelding.

For delstrekningene Moelv – Roterud og Roterud - Storhove er det forventet byggestart i løpet av 2021.

– Alt ligger nå til rette for at fremdriftsplanen holder, og gir oss tidlig og ikke minst sammenhengende byggestart fra Kolomoen til Øyer. Vi har et godt samarbeid med offentlige myndigheter og de fire kommunene som får ny vei. Store kontrakter med lange helhetlige strekninger gjør det mulig for oss å nå Øyer i løpet av 2025, sier Moshagen.

Den nye brua over Mjøsa blir den største og mest kostbare konstruksjonen i prosjektet.

– Vi skal bygge ny firefelts motorveibru over Mjøsa noe sør for eksisterende Mjøsbru. Nye Veier har utført grunnundersøkelser og det skal utføres ytterligere undersøkelser før bygging av brua kan starte. Det er opptil 75 meter dypt der brua skal bygges og vi ønsker best mulig oversikt for å redusere entreprenørenes risiko. Entreprenørene som ønsker å bygge den nye brua skal konkurrere på brukonsept og teknisk løsning, sier Moshagen.

Eksisterende Mjøsbru skal brukes til gående- og syklende, saktegående kjøretøy, kollektivtrafikk og lokaltrafikk.

Nøkkelord:

Anlegg, Nye Veier
 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

 

Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner:
- Alvorlig, mener NBBL

 

Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen