Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Store endringer i vente for Statens vegvesen

Publisert: 16.01.2019 01:10. Sist endret: 16.01.2019 10:09.

Tirsdag la vegdirektør Terje Moe Gustavsen frem utredningen, utformet av en intern arbeidsgruppe i etaten, som viser hvordan vår største landbaserte byggherre selv mener de bør organiseres fra 1. januar 2020. Uansett hva Samferdselsdepartementet skulle konkludere med i denne saken, står vi foran enorme endringer for den tradisjonsrike organisasjonen.

Flere nettledere

  • Permitteringer i anleggsbransjen
    05.12.2019
  • Slutten på starten av Bygg21-arbeidet
    05.12.2019
  • Verdikjedens viktige digitalsatsing
    04.12.2019
  • Nå starter konkurransen om tidens største prosjekt for Oslo kommune
    02.12.2019
  • Stor debatt rundt kinesiske selskapers satsing i norsk anleggsbransje
    02.12.2019
  • Vannlekkasjer som vi så i Bergen kan oppstå mange steder
    29.11.2019
  • Et varsku det bør lyttes til
    28.11.2019
  • Enorme endringer i Oslo
    26.11.2019
Les flere

Nettleder

Permitteringer i anleggsbransjen

Les også:

  • Slutten på starten av Bygg21-arbeidet
  • Verdikjedens viktige digitalsatsing
  • Nå starter konkurransen om tidens største prosjekt for Oslo kommune
  • Stor debatt rundt kinesiske selskapers satsing i norsk anleggsbransje
  • Vannlekkasjer som vi så i Bergen kan oppstå mange steder
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge

«Skitne penger i bygg og eiendom?»
Les mer

Les også:

  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
  • Hvor lenge skal miljøkriminalitet få lønne seg?
    Cecilie Lind og Nancy Strand
  • MVA ved tvist og tap på krav - en replikk
    Bjørn Christian Lilletvedt Tovsen
  • Veivalg om produktinformasjon - behov for digitale ledere
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • MOE blir en del av europeiske Artelia Group
  • Jakter på kostnadskutt i veibyggingen
  • Skadde arbeidere værfast i Nordland
  • Bane NOR nedjusterer kostandsprognosen for Drammen-Kobbervikdalen
  • Hempel ansatt som daglig leder i Byggesystemer Vesterålen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
  • Gavedryss til hundreåringen RIF
  • Nå kan denne Vesterål-entreprenøren kan kalle seg Europas beste bedrift
  • Betongelementprodusent har fått forskningsmidler: - Vi vil vise at betongelementer ikke er en miljøversting
  • Oppdragstørke i Rogaland - Stangeland Maskin går usikre måneder i møte
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jon L. Sæter og Borga fører opp industribygg

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger kulturhus og svømmehall for Aukra kommune
  • Veidekke vant Nye Førde sykehus etter å ha ligget 20 millioner over laveste tilbud - nå klager Åsen & Øvrelid
  • Veidekke bygger kontorer i Helsingborg for Castellum
  • Sweco vant oppdrag i Bergen
  • HENT bygger skole på Os i Bjørnafjorden kommune
  • Ruta Entreprenør bygger for Coop Oppdal
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Gavedryss til hundreåringen RIF

  • - Nå må dere bringe Bygg21-arbeidet videre

  • Brannvesenet øver på redning med NorBetong

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 biuldingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Endringene har egentlig vært store de siste årene også – blant annet som en følge av opprettelsen av en ny statlig veibygger, Nye Veier AS, men planen som nå legges frem er selvsagt noe som vil endre organisasjonen i meget stor grad.

Statens vegvesen, som har en historie på over 150 år, har flere ganger vært gjennom betydelige endringer. Alle som har vært i næringen noen år husker selvsagt de store endringene som fant sted 1. januar 2003. Da ble produksjonsavdelingen, etatens egen entreprenør, omdannet til Mesta. Dette medførte en stor endring for etaten - og en rekke ansatte ble med over i entreprenørselskapet. Samtidig var etaten også gjennom en annen stor reform, der man gikk fra en fylkesinndeling, med en veisjef i alle våre fylker, til å bli delt inn i fem regioner. Ingen av disse endringene ble gjennomført uten en viss støy både internt i etaten, men også eksternt. I 2010 ble også store deler av eierskapet til de statlige veiene overført til fylkeskommunene.

Statens vegvesen har likevel fortsatt beholdt stand som storebror innen samferdselssektoren – og som en byggherre med et enormt mangfold.

Nå er det klart for en ny stor omorganisering. Denne omfatter blant annet en overføring av administrasjonen av fylkesveiene fra Statens vegvesen til fylkene. Dette er en del av landets mye omdiskuterte regionreform. Som ledd i en stor politisk beslutning forsvinner dermed, mot manges klare profesjonelle mening og vilje, en stor del av etatens omsetning, og dette vil selvsagt også medføre at mange ansatte blir overflødige i etaten. Mange av disse vil opplagt bli med over i fylkene, hvor behovet for denne typen kompetanse er meget omfattende – men det er ikke gitt at alle får plass i den nye modellen her.

I utredningen fra arbeidsgruppen som ble lagt frem tirsdag går det frem at man foreslår å organisere et nytt Statens vegvesen gjennom en funksjonsmodell med flere ulike divisjoner – og ikke som en regionmodell som man er organisert etter i dag. Dette skal medføre en tydeligere styring av virksomheten – samt en samling av flere fragmenterte fagmiljøer. Dette vil også innebære en nedskalering av miljøet i Vegdirektoratet – og at mer av kompetansen samles ute i den operasjonelle driften.

Vi mener dette synes som en formålstjenlig modell – med enda mer fokus på fag og gjennomføring - og hvor det man skal produsere og utføre kommer først - uansett hvordan man geografisk er organisert. Den nye modellen legger opp til en betydelig lokal tilstedeværelse. Vegdirektøren mener også at det er åpenbart at ledelsen for divisjonene kan ligge i Oslo eller andre steder i landet.

En omorganisering av oppgavene til Statens vegvesen har ligget i kortene over lengre tid. Flere av de store statlige byggherrene har vært gjennom store reformer – ikke minst i jernbanesektoren. Nå er turen kommet til Statens vegvesen.

En ny tid for denne etaten begynte på mange måter med opprettelsen av Nye Veier. Nå skal man gjennom en spissing av oppdraget – der flere oppgaver forsvinner – og man skal rendyrke oppgavene som blir igjen.

Dette synes fornuftig. Vi trenger et Statens vegvesen som går i front i å bygge opp en aktiv, effektiv og fremtidsrettet samferdselssektor. Næringen trenger en etat som kan legge opp til en mer effektiv form for veibygging – der man i enda større grad klarer å utvikle konsepter og løsninger som gir mer vei for pengene - og at man klarer å få gjennomført så effektive prosesser som mulig, fra man starter planleggingen frem til snora klippes under åpningsseremonien. Dette omfatter ikke minst hvordan man kan ta i bruk nye og digitale løsninger og konsepter – og dette er selvsagt nødvendig for å bygge fremtidens infrastruktur i vårt langstrakte land.

Mange i etaten har nok opplevd press med å levere fra alle hold den senere tiden – både fra eieren i departementet, fra søsterorganisasjonen i Nye Veier og fra aktørene i næringen – som har etterlyst mer fra Statens vegvesen.

Vegvesenet selv har også pekt på at de har måttet utvikle seg videre for å møte fremtiden. Utredningen som nå er lagt frem er et ledd i dette arbeidet.

Selv om det nå investeres enorme summer både på utbygging, drift og vedlikehold - er det selvsagt viktig at man bruker hver krone så effektivt som mulig - og det er forbedringspunkter å hente – det vil det alltid være i en organisasjon med en størrelse som dette.

Gjennom en divisjonsmodell burde etaten i større grad enn tidligere ha mulighet til å fokusere på hva hver enkelt divisjon skal jobbe med - altså at man for eksempel innenfor utbygging i enda større grad kun jobber med dette – og ikke har en svær organisasjon som skal treffe unødvendig bredt – innen flere fagfelt.

Nå er det viktig å huske på at utredningen som ble lagt frem tirsdag er et forslag fra etaten selv. Det vil komme flere innspill rundt det videre arbeidet, og det er naturligvis samferdselsministeren og samferdselsdepartementet som skal stå for den endelige avgjørelsen. Det skal bli spennende å se hvor lang tid det videre arbeidet vil ta – og hvilke standpunkt man til slutt lander på. Det eneste som er sikkert, er at det vil bli store endringer for etaten og de mange tusen ansatte. Om noe tid vil Statens vegvesen fremstå i helt ny drakt – noe som vi påvirke langt flere enn etaten selv – dette vil merkes i hele anleggsektoren.

Mange av de ansatte i etaten er nå helt sikkert spente på hva som skjer videre – og hva som vil skje med deres arbeidsplass. Det er selvsagt fullt forståelig – alle ville vi vært urolige for hvordan såpass store endringer vil slå inn. Det anslås at rundt 1.650 personer vil måtte overflyttes fra Statens vegvesen til fylkene, men helt eksakt hvor mange dette blir er fortsatt usikkert. Noen vil også kunne gå av med naturlig avgang – og vegdirektøren peker på at de gjennom noe tid ikke har bemannet opp alle poster med tanke på det som nå er i ferd med å skje. Det er derfor et berettiget håp om at man skal kunne unngå oppsigelser.

Planen er at den nye organiseringen av Vegvesenet skal tas i bruk 1. januar 2020. Frem til den tid skal det skrives og overleveres flere rapporten om driften av Statens vegvesen, og det blir dermed noen spennende måneder for alle de ansatte i Statens vegvesen - men også for de som opererer i anleggssektoren, før departementet kommer med sin endelige avgjørelse. Dette vil medføre endringer som vil merkes av mange.

Nøkkelord:

Leder
 

Oppdragstørke i Rogaland
- Stangeland Maskin går usikre måneder i møte

 

Dette sier de største anleggs-entreprenørene om permitteringer og oppsigelser

 

200 ansatte har fått permitteringsvarsel i Risa AS

Skadde arbeidere værfast i Nordland

 

Betongelementprodusent har fått forskningsmidler:
- Vi vil vise at betongelementer ikke er en miljøversting

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

Nå kan denne Vesterål-entreprenøren kan kalle seg Europas beste bedrift


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen