Foto: CG Nord ASFoto: CG Nord ASFoto: CG Nord ASFoto: CG Nord AS

Ga plasstøpt bordtennisbord som gave etter vellykket skolesamarbeid (se video)

For to år siden kontaktet Stange vgs Betong Øst for å undersøke muligheten til at man gjennom et felles prosjekt kunne bidra til å øke innsøkningen til betongfaget. Dette samarbeidet har gitt meget gode resultater, og avslutningen av prosjektet ble markert ved at elevene støpte et kunstverk av et bordtennisbord i gave til Betong Øst.

Faglærer betong Andre Rønningen ved Stange videregående skole har vært tungt delaktig i opprettelsen og arbeidet med samarbeidsprosjektet.

– Vi har hatt mye kontakt med Betong Øst både gjennom jobber ute og prosjekter som dette vi nå har hatt sammen. Dette har vært viktig for oss blant annet gjennom lån av laboratorium, leveranser av betong, kurs rundt betongsammensetninger og så videre. Dette betyr veldig mye, sier Rønningen.

- Vi har hatt god effekt av dette samarbeidet som ble initiert av Stange videregående skole. Samarbeidet har gitt en kraftig økning i innsøkingen til betongfaget på denne skolen, sier en fornøyd Øystein Bækkelien, regionsjef i Betong Øst.

De peker på at terskelen for at næringslivet skal kunne ta tak for å bidra inn i den videregående opplæringen er lav.

Samarbeidet har foregått på flere ulike nivåer. Elevene har vært til stede på Betong Øst sin nye betongstasjon på Hamar, som også omfatter topp moderne kurslokaler. Her har de fått deltatt på ulike opplæringssekvenser over en lengre periode, der de aktivt har deltatt i det daglige arbeidet og virkelig sett hvordan tingene fungerer på en moderne betongstasjon.

– Yrkesstolthet 

Rønningen understreker viktigheten av yrkesstolthet i rekrutteringsarbeidet.

– Yrkesstoltheten nå være der, ellers blir det ikke kvalitet eller morsomt på jobb. Man må ha et produkt man kan være stolt av, sier Rønningen.

- Det å vise den usminkede hverdagen i bygg og anlegg er viktig i rekrutteringsarbeidet. Bransjen er veldig spennende, og det er ikke alt man kan forklare teoretisk - man må ut for å snakke med folk, sier Bækkelien.

Både kurslokalene og fabrikkarealene har vært benyttet – og elevene har fått testet ut støpeferdighetene. Dessuten har betongprodusenten også vært til stede på skolen for å fortelle om byggenæringens og betongens muligheter i samarbeidet med Byggutengrenser og Norconsult. Her ble det fokusert på knytte teori og praksis sammen.er

Samarbeidet med skoleverket har allerede båret frukter - og betongprodusenten øker nå satsingen inn for å bidra til å øke kunnskapen rundt ferdigbetongen.

– Tanken er enkel; uten kompetanse, kunnskap og rekrutering vil ikke plasstøpt betong holde sin markedsandel og være et konkurransedyktig materiale. Ferdigbetongbransjen utvikler seg med gode løsninger, miljøvennlig betongsammensetninger og så videre, men det virker som om rekruteringen til bransjen har vært på en nedadgående kurve. Vi kan ikke sitte å se på dette, og vi mener vårt bidrag til videregående opplæring gjennom Betong Øst-Skolen har fungert, utdyper Bækkelien.

– Blir satt pris på

De unge har satt pris på initiativet fra virksomheten.

- Mer informasjon, og ikke minst praktisk opplæring ute på betongstasjonen, pirrer de unge til å lære mer om faget og produktet. Produktet og bransjen er spennende, etterspørselen etter fagarbeidere og ledere har aldri vært større og mulighetene til utvikling og videreutdannelse er store, legger Bækkelien til.

Han er full av lovord rundt hvordan de er tatt imot av skoleverket i sin region.

- Stange videregående skole tok kontakt med oss og tok imot oss med åpne armer. Det er kun informasjon og noen dedikerte, yrkesstolte, personer som skal til for å rekruttere fremtidens betongarbeidere. Myten om strenge lærerplaner som umuliggjør avvik fra den planlagte dagen stemmer rett og slett ikke, påpeker han.

- Nå har vi kjempegod dialog med to store videregående skoler og vi gir oss ikke der. Samtidig er vi stolte av, og glade for å kunne holde foredrag på fagskoler og høgskoler om moderne betongteknologi. Bransjen har hatt en enorm utvikling de siste årene – dette må vi få frem til fremtidens fagarbeidere og ledere. Slipp dem inn i arbeidslivet og miljøet og la informasjonen om dagens produkt stå for rekruteringen, sier Bækkelien.