Her pågår asfalteringsarbeid ved Bergshøgda. Foto: Nye Veier

Veidekke Industri skal levere 520.000 tonn lavtemperaturasfalt til Nye Veier-prosjekt

Veidekke Industri AS skal levere 520.000 tonn lavtemperaturasfalt til E6 Kolomoen – Moelv i Hedmark.

Lavtemperaturasfalt er mer klimavennlig og har like god holdbarhet som tradisjonell asfalt. Asfalten skal produseres lokalt ved Veidekkes fabrikk på Sørli i Stange.

Asfaltavtalen er inngått mellom Veidekke industri AS og totalentreprenørene Hæhre entreprenør og Veidekke entreprenør, som bygger E6 fra Kolomoen til Moelv for Nye Veier.

Asfaltjobben blir Norges lengste oppdrag målt i kilometer på en firefelts motorvei levert fra ett og samme asfaltproduksjonsanlegg.

- Nye Veier har satt tydelige klimakrav som gjør at leverandørene gjør bevisste valg av materialer og materialmengder. Valg av lavtemperaturasfalt blir et viktig bidrag for å nå målet om å redusere Co2-utslippene fra byggingen av nye E6 med 40 prosent, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet i en melding.

Produksjonen av LTA til E6 Kolomoen -Moelv starter allerede i år, men det blir høyest aktivitet i 2019 og 2020, ifølge Nye Veier.

Løfter LTA-andelen

Veidekke sa nylig til Byggeindustrien at de ønsker å legge lavtemperaurasfalt ved storkontraktene.

– Målsettingen vår er at LTA skal være vår basismasse som vi skal legge der vi kan. Vi har ikke levert tilstrekkelig mengde LTA av vårt totalvolum så langt, men vi har satt oss mål om å ta et betydelig steg oppover allerede i 2018. 20 av våre 30 fabrikker kan levere LTA, vi bør derfor passere en million tonn, det vil si cirka 30 prosent av totalvolumet i 2018, sa Terje Olsen, direktør for asfalt i Veidekke Industri til Byggeindustrien.

Gjennombruddsår

Arne Aakre i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg spådde samtidig  at kommende storkontrakter ville få LTA-asfalt, slik som nå er tilfelle på E6 Kolomoen-Moelv.

– Mest sannsynlig vil det bli levert LTA i alle disse store kontraktene og det vil igjen bidra til at vi kan nå målsettingen om og mer enn doble LTA-andelen fra under ti til 20 prosent av totalvolumet i 2018, sa Aakre.

NCC lover mye «grønn» asfalt

Joar Caspersen i NCC Industry har også bekreftet overfor Byggeindustrien at de kommer til å legge sin egen lavtemperaturasfalt, NCC Green Asphalt, ved Nye Veier-prosjektet E18 Tvedestrand-Arendal der AF Anlegg er entreprenør.

Selskapet la mest LTA av samtlige entreprenører i fjor, og har en uttalt målsetting om at «grønn» asfalt skal utgjøre hele 50 prosent av totalvolumet i 2018.

God kvalitet

Lavtemperaturasfalt har ifølge Nye Veier like god kvalitet og holdbarhet som tradisjonell asfalt. Lavtemperaturasfalt har også en svært positiv effekt for arbeidsmiljøet.

- Bruk av lavtemperaturasfalt halverer mengden asfaltrøyk ute på anlegget og bidrar til et betydelig bedre arbeidsmiljø for asfaltlagene, sier Moshagen.

Asfaltmengden på 520.000 tonn på E6 Kolomoen-Moelv er totalmengden som trengs.